مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

  • ۰
  • ۰


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علت استرس ناگهانی و بی دلیل چیست؟ با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید.شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –
تماس از سراسر کشور ۷۰۷۰۵۰۰۹-۰۲۱
تماس از استان تهران ۹۰۹۲۳۰۵۹۷۸
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

این که در طی روز به خاطر به وجود آمدن برخی اتفاقات و مشکلات، دچار استرس و تنش شویم ، امری بدیهی و غیر قابل انکار است. اما در برخی از موارد ، استرس شدید و یا ناگهانی ، موجب برهم زدن تمرکز و حتی قدرت تصمیم گیری خواهد شد. در این صورت اگر شخص مضطرب ، نسبت به غلبه ی آن فائق نیاید ، بیماری های جسمی و روانی فراوانی در انتظار او خواهند بود!

در اغلب موارد اضطراب در درون افراد پنهان بوده و ممکن است با کوچکترین تلنگری نمایان شود ، و خود را در قالب دلشوره نمایان سازد. در واقع این اضطراب و دلشوره ، ریشه در درون و گذشته ی افراد دارد. پس همان طور که گفته شد برای پیشگیری از بروز استرس ناگهانی ، در قدم اول باید درونی آرام داشته و علت اصلی به وجود آمدن این اختلال را پیدا کنید . با ما باشید تا شما را با پاره ای از دلایل و علت استرس آشنا کنیم.

دلایل استرس ناگهانی در افراد

دلایل استرس ناگهانی در افراد
دلایل استرس ناگهانی در افراد

موروثی بودن استرس

محققان به تازگی کشف کرده اند که بین میزان استرس و ارثی بودن آن ، رابطه هایی وجود دارد. به این منظور که اغلب افرادی که دچار تنش هستند ، فرزندان آنها نیز ، این رفتار را به ارث خواهند برد. در مقابل ، افراد خونسرد و باحوصله ، فرزندانی به مراتب آرام تر و عاری از تنش خواهند داشت. بله… ژن استرس نیز قابل انتقال است!

ترس از روزهای آتی

عده ای از افراد ترسی همیشگی از آینده ی خود دارند. بروز همین ترس و استرس ناشی از آن، موجب برهم زدن تعادل زندگی آنها خواهد شد. یک ضرب المثل قدیمی از اشعار نظامی گنجوی در این باره وجود دارد که میگوید: “چو فردا رسد، کار فردا کنیم”. در واقع این ضرب المثل به این موضوع اشاره دارد که بهتر است در لحظه زندگی کنید، هنوز فردایی نرسیده که نگران آن باشید. بسیاری از افراد هستند که به خاطر مشکلاتی که هنوز به وجود نیامده و ممکن است در آینده به وقوع بپیوندد، کام زندگی را به خود و نیز دیگران تلخ میکنند! البته تفکر و داشتن برنامه ریزی برای آینده، امری بسیار ضروری است؛ اما زیاده روی و بدبینی های بی مورد، تنها نتیجه ی کار را دستخوش تغییرات ناخوشایند خواهد کرد.

سبک زندگی و محیط اطراف

علت استرس می تواند در محیط زندگی و یا محل کسب و کار نهفته باشد. معمولا در محیط کار ، میزان تنش و اضطراب بیشتر است. قوانین کاری ، رقابت شغلی ، اختلاف نظرهای متفاوت ، درگیری و جر و بحث با افراد مختلف و… همگی جز دلایل بروز اضطراب و علت استرس هستند. به طور مثال زمانی که فرد موظف است در موعد مقرر، کار از پیش تعیین شده ی خود را به صورت تمام و کمال به انجام رسانده و تحویل بدهد ، همین ضرب العجلی بودن کار موجب بروز استرس در فرد خواهد شد! میزان کار باقی مانده ، کمبود زمان و یا سخت گیری کار فرما ، بر شدت استرس می افزاید. در برخی از موارد نیز مسئولیتی که بر عهده ی شما گذاشته می شود ، این استرس را چند برابر خواهد کرد. البته در درجه ی اول محیط آرام خانواده ، معیار اصلی برای جلوگیری از استرس در انسان ها می شود. اساسا آرامش اولیه در محیط خانه محقق می شود. دامن زدن به تنش در بین اعضای خانواده ، زمینه را برای بروز استرس های ناگهانی فراهم می آورد. بهتر است برای از بین بردن استرس در خانواده، حس حمایت را در بین اعضا تقویت ببخشیم.

معاشرت با افراد مضطرب

معاشرت با افراد مضطرب
معاشرت با افراد مضطرب

شاید برایتان جالب باشد اگر به شما بگویم که استرس مانند خیلی از بیماری های دیگر ، قابل انتقال و مسری است! افراد مضطرب به راحتی می توانند استرس خود را به دیگران نیز منتقل کنند. حضور در کنار افراد مضطرب و یا محیط های استرس زا ، بر روی مغز تاثیر منفی گذاشته ، ذهن را مشوش کرده و تمرکز را از بین خواهد برد. البته زندگی در محیط های شلوغ شهری ، اغتشاش و گاهی بی نظمی شهروندان مخصوصا در شهر های بزرگ نیز از عوامل بروز استرس خواهند بود.

گذشت زمان و بالا رفتن سن

رفته رفته با افزایش سن ، ترس و اضطراب ناشی از افکاری مانند: عدم تشکیل خانواده ی موفق ، مرگ عزیزان مخصوصا همسر و فرزندان ، نداشتن ثبات مالی و یا اجتماعی ، ورشکستگی ، نبود پشتوانه ی حمایتی ، بیماری ، از کار افتادگی و… به سراغ میانسالان خواهد آمد. در چنین شرایطی با توجه به پایین آمدن ایمنی و قوای بدن ، بدیهی است که حتی کوچکترین استرس و یا افکار منفی نیز می تواند تبعات جبران ناپذیری را به وجود آورده و انسان را به قهقرا بکشاند! برای دوری جستن از این فرجام بد ، بهتر است اینگونه افراد رابطه ی خود را با دوستان و نزدیکان صمیمی خود حفظ کرده و از فکر کردن به عوامل استرس زا دوری کنند؛ زمان بیشتری را با فرزندان خود بگذرانند و برای سلامتی جسمی و همچنین ورزش نیز اهمیت بیشتری قائل شوند.

علت استرس ناگهانی و بی دلیل چیست؟

فناوری ، علت استرس

از نظر روان شناختی ، افرادی که در معرض فناوری و تکنولوژی هایی مانند: تلفن همراه ، فضای مجازی ، صفحه های نمایشی از جمله تلویزیون، کامپیوتر و لپ تاپ ، رسانه های اجتماعی و… قرار می گیرند ، عمدتا انسان هایی پر تنش و نگران هستند. هر چند که استفاده از این فناوری ها ، روند زندگی را آسان تر می کند ، اما خسارات بسیاری را به دنبال خواهد داشت! مثلا به جای فرستادن نامه می توان به راحتی با یک تماس تلفنی از دوست خود خبر بگیرید ، و یا حتی با او به صورت تصویری صحبت کنید. اما به خاطر داشته باشید که این ملاقات به هیچ وجه جایگاه ملاقات حضوری را نخواهد داشت ، ازلحاظ عاطفی از کیفیت کمتری بوده و حس دلتنگی را به طور کامل از بین نخواهد برد. یا مثلا استفاده از فضای مجازی می تواند برای ما سرگرم کننده و مملو از محتویات جذاب و آموزنده باشد ، اما در مقابل به مرور زمان موجب بروز حس نارضایتی نسبت به خود و یا شرایط شما خواهد شد .

آیا استرس باعث بروز مشکلات جسمی می شود؟

آیا استرس باعث بروز مشکلات جسمی می شود؟
آیا استرس باعث بروز مشکلات جسمی می شود؟

به طور کلی علت استرس های ناگهانی ریشه در نهاد انسان ها دارد. عمدتا بروز استرس شدید نیاز به یک پیش زمینه و یا تصویر خیالی انسان ها دارد. وجود استرس های دائمی ، به تدریج موجب تخریب اندام های داخلی بدن و بروز بیماری های متعدد خواهد شد. شاید برای شما جالب است که بدانید جمله ی معروف:حرص نخور کهیر میزنی! کاملا پایه ی علمی دارد. این جمله در مورد استرس نیز صدق می کند. یکی از دلایل زدن کهیر ، داشتن استرس و حرص خوردن است.چرا که به علت استرس زیاد، سیستم ایمنی بدن تضعیف شده و نسبت به عوامل بیرونی واکنش مثبت نشان نخواهد داد.
از دیگر علائم مهم که ناشی از استرس بوده و باید جدی گرفته شوند ؛بروز سردرد های شدید و طولانی مدت،اختلال در ساز و کار دستگاه گوارش ، ریزش موی بی دلیل ، بیماری های قلبی از جمله ضربان نا منظم و تپش قلب ، لرزش اندام های حرکتی و لب و دهان ، تکرر ادرار ، کاهش اشتها و… از جمله ی این علائم هستند.

اگر منطقی بیاندیشیم ،  به این نتیجه می رسیم که داشتن استرس نه تنها کمکی به پیشبرد اهداف شما نخواهد کرد ، بلکه سد بزرگی در این راستا محسوب می شود. به یاد داشته باشید که اگر به طور مداوم درگیر استرس و اضطراب های بیهوده باشید ، فقط و فقط به زندگی و بدن خودتان آسیب می رسانید. مطمئن باشید که همیشه برای رسیدن به اهدافتان به یک بدن سالم نیازمند هستید. برخی از اهداف آنقدر با ارزش نیستند که به خاطر آنها و به علت استرس زیاد ، ایمنی بدنتان کاهش پیدا کند و قادر به ادامه دادن مسیر زندگی خود نباشید. نکته ی جالب دیگر اینکه بر خلاف باورهای عامیانه ، مردان بیشتر از زنان مورد حملات ناشی از استرس قرار میگیرند! شاید دست و پنجه نرم کردن با مشکلات بیرون و داخل منزل ، یکی از دلایل بروز اینگونه عارضه ها باشند.

راهکار های غلبه بر استرس

برای غلبه بر استرس می توانید افکار منفی و آزار دهنده را از خود دور کرده و با کسانی که این حس را به شما منتقل می کنند بدون معطلی قطع رابطه کنید! به خاطر داشته باشید که داشتن یک زندگی همراه با آرامش ، بسیار راحت تر از یک زندگی مملو از توهمات است.
افزودن فعالیت های مورد علاقه در برنامه ی روزانه خود ، نه تنها موجب سرگرمی شما خواهد شد ، بلکه لذت زندگی را افزایش داده ؛ سلامتی و آرامش را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
اگر قادر هستید حتی الامکان از پنهان کاری بپرهیزید. به دوش کشیدن یک اتفاق پنهان ، موجب پدیدار شدن استرسی هرچند کوچک اما طولانی مدت خواهد شد که به مرور زمان به روح و جسم شما صدمات جبران ناپذیری را به وجود خواهد آورد. ‌در طول روز به صورت مداوم این جملات را باخود تکرار کنید تا نتیجه ی شگفت انگیز آنها را مشاهده کنید. جملاتی مانند: من برای خوشبخت بودی چیزی کم ندارم! من قادر به کنترل ذهن و افکار خود هستم ! من به لطف خدا ایمان دارم . اتفاقات و دشواری های زندگی گذرا هستند و…

یکی دیگر از راه کار های مناسب در درمان و کاهش علائم استرس، بهره گیری از ورزش یوگا است. با بهره گیری از تکنیک های بی نظیر این ورزش، علاوه بر افزایش قدرت بدنی ، به راحتی می توانید به بروز استرس نیز فائق بیایید. برخی از حرکات خاص در یوگا بر روی تمرکز و کاهش استرس تاثیر گذاشته و به تدریج این بیماری را درمان خواهد کرد. همچنین این پوزیشن ها با کاهش درد های عضلانی و سردرد ها، زمینه را برای به وجود آوردن آرامش درونی مهیا خواهد کرد.

روش های کاهش و درمان استرس

روش های کاهش استرس
روش های کاهش استرس

در آخر نیز می توانید با استفاده از درمان های خانگی که فواید خود را سالیان پیش به اجداد ما به اثبات رسانیده اند ، نسبت به درمان استرس و اضطراب اقدام کنید. خوردن دمنوش بابونه و گل گاو زبان , نفس عمیق کشیدن، ماساژ درمانی، جوشانده ی گیاه جینسینگ ، نوشیدن چای سبز و استفاده از مواد خوراکی مملو از ویتامین B دو زمینه ی درمان تنش و استرس بسیار مفید فایده هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علت استرس ناگهانی و بی دلیل چیست؟ با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید.شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –
تماس از سراسر کشور ۷۰۷۰۵۰۰۹-۰۲۱
تماس از استان تهران ۹۰۹۲۳۰۵۹۷۸
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

منبع : علت استرس ناگهانی و بی دلیل چیست؟

  • ۹۷/۱۰/۲۴
  • علی محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی