مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

  • ۰
  • ۰
آسیب های ناشی از تماشای تلوزیون بر کودکان
آسیب های ناشی از تماشای تلوزیون بر کودکان

اغلب خانواده ها از اینکه کودکشان ساعت ها در مقابل تلوزیون به تماشای کارتون ها و برنامه های کودکانه مینشیند خرسند هستند و مشکلی با این موضوع ندارند در واقع اگر برای آن ها هیچ برنامه ای نداشته باشیم پای تلوزیون روز خود را شب می کنند. بر اساس آمار های موجود امروزه بیشترین مخاطبان تلوزیون کودکان و نوجوانان هستند از این رو می توان گفت که نقش مهمی در ایجاد الگوهای رفتاری و ذهنی کودکان دارد. آیا تاکنون به این فکر کرده اید که تماشای بیش از حد تلوزیون برای فرزندانمان آسیب ها و مضراتی هم دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال نوشتاری را تهیه کرده ایم که در آن به آسیب هایی که بر اثر تماشای بیش از حد و نامعقول تلوزیون کودکانمان را تهدید می کند می پردازیم همچنین شما عزیزان می توانید پس از مطالعه مطالب ارائه شده در صورتی که سوالاتی در این زمینه برایتان پیش آمد با مرکز مشاوره خانواده تلفنی، رایکو تماس حاصل فرمایید تا مشاوران ما راهنمای های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند. 

آسیب های تلوزیون در سنین مختلف کودکان

تلوزیون در سنین مختلف تاثیرات متفاوتی بر کودکان می گذارد، طبق تحقیقات انجام شده تماشای بیش از حد تلوزیون در کودکان باعث می شود که کودک دچار تاخیر در مهارت های یادگیری و شناختی شود همچنین در خانواده هایی که در تمامی ساعات روز تلوزیون روشن است مشاهده شده که اکثر فرزندان این خانواده ها دچار تاخیر در یادگیری شده اند. با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده تماشای تلوزیون قبل از بیست ماهگی برای کودک به هیچ عنوان توصیه نمی شوند زیرا باعث می شود میلیون ها سلول در مغز کودک از بین برود و می توان گفت که این برای کودک یک فاجعه می باشد. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است کودکان در زمان هایی که تلوزیون آن ها روشن بوده به طور متوسط حدود ۷۷۰ لغت از صحبت هایی که والدین آن ها انجام داده اند را متوجه نمی شوند و درک نمی کنند این به این دلیل می باشد که در زمان هایی که تلوزیون روشن است بین کودک و والدین آن ها ارتباطات کلامی وجود ندارد همین امر باعث می شود تا کودک در مهارت های کلامی و توسعه زبان با مشکل مواجه شده و دچار تاخیر شود. کودکان ۲ تا ۶ ساله می توانند در طول روز به طور معمول روزی نیم ساعت و یا نهایتا یک ساعت به تماشای تلوزیون بنشیند. به طور میانگین سن جذب شدن کودک به تلوزیون از ۹ ماهگی می باشد از این رو والدین باید توجه داشته باشند که صرفا برای سرگرم کردن کودک خود تا قبل از ۳ سالگی از تلوزیون  استفاده نکنند. کودکان ۲ تا ۵ ساله به طور میانگین در هفته ۳۲ ساعت و کودکان ۶ تا ۱۱ ساله حدود ۲۸ ساعت در هفته به تماشای تلوزیون می پردازند که این آمار می تواند زنگ خطری برای والدین باشد.

اختلال های ناشی از تماشای بیش از حد تلوزیون در کودکان 

آسیب های ناشی از تماشای تلوزیون بر کودکان

با توجه به تحقیقات و مطالعاتی که انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که نوزادان و کودکانی که ساعات طولانی به تماشای تلوزیون می پردازند به اختلال هایی از قبیل کاهش در تمرکز و دقت، اضافه وزن، بی خوابی و همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم تاخیر در توسعه زبان مواجه می شوند. علاوه بر مواردی که اشاره کردیم تماشای بیش از حد تلوزیون تاثیرات مخرب دیگری هم دارد که در ذیل برخی از آن ها را بیان می کنیم.

پرخاشگری و خشونت در کودکان: کودکان با تماشای کارتون و برنامه هایی که محتوای آن جنگ، خشونت و قبیل این است سعی می کنند که خودشان را در قالب آن نقش قرار دهند و به تقلید از آن تمامی رفتارهای خشونت آمیز را تکرار کنند. 

اضافه وزن و چاقی : کودکی که ساعت ها بدون حرکت، فعالیت و تحرک در مقابل تلوزیون مینشیند به مرور زمان دچار اضافه وزن می شود زیرا هیچ تحرکی ندارد و دائما ساکن و بدون فعالیت است. 

ارتباطات و فعالیت های اجتماعی کودکان کاهش می یابد: کودکان باید بخش زیادی از بازی ها و فعالیت هایشان صرف کشف و شناخت دنیای اطراف خود کنند، بازی کنند، به همراه والدین خود به بیرون از خانه بروند و با دوستان خود مشغول بازی شوند متاسفانه تماشای تلوزیون باعث می شود که کودک از دنیا و واقعیت اطراف خود دور بماند همین موضوع باعث می شود که در ارتباط برقرار کردن با دوستان، اطرافیان و نهایتا جامعه با مشکل مواجه شوند.

کاهش عملکرد و فعالیت مغز: نه تنها در کودکان بلکه حتی بزرگسالان هم زمانی که ساعت ها به تماشای تلوزیون می نشینند بخشی از مغز به طور کامل بدون فعالیت قرار می گیرد که این امر در طولانی مدت باعث کاهش هوش و همچنین تنبل شدن مغز می شود. 

اثرات مخرب آگهی های تبلیغاتی: آگهی های تبلیغاتی که با مضامین مختلف پخش می شوند افکار کودکان را به طور کامل تحت تاثیر قرار می دهند، با توجه به تحقیقاتی که در این باره صورت گرفته است کودکان سالانه حدود ۴۰ هزار آگهی تبلیغاتی را تماشا می کنند شاید برایتان جالب باشد که بدانید کودک زیر ۶ سال فرق بین برنامه ها و پیام های تبلیغاتی را متوجه نمی شود و همچنین برای کودکان زیر ۸ سال هم باید درباره تجارت، فروش و اهداف کسانی که آگهی های تبلیغاتی انجام می دهند را توضیح داد زیرا این کودکان در رابطه با تجارت هیچ آگاهی ندارند. 

بلوغ زودرس: مشکلی بعدی که با تماشای بیش از حد تلوزیون در کودکان به وجود می آید مسئله بلوغ زودرس در آن ها می باشد زیرا کودک در تلوزیون برنامه هایی را تماشا می کند که مناسب سن او نمی باشد و از دنیای کودکانه اش دور است همین باعث می شود که دچار بلوغ زودرس شود. 

آسیب های ناشی از تماشای تلوزیون بر کودکان

فواید تماشای تلوزیون

شاید این سوال برایتان پیش آید که آیا تماشای تلوزیون هیچ فوایدی ندارد؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که تلوزیون نقش بسیاری در تربیت کودکان دارد که ما در ادامه برخی از آن ها را بیان می کنیم.

  • نمایش برنامه هایی که در آن مهربانی، خوبی و سخاوت آموزش داده می شود. 
  • تشویق کودکان به ایجاد دوستی در بین خانواده ها، دوستان و همسالان
  • برخی از برنامه ها باعث می شود که ارزش های اجتماعی و دینی در کودکان ترویج پیدا کند.
  • ایجاد حس مسئولیت در کودکان 
  • کودک با فرهنگ های مختلف آشنا می شود. 

 نکاتی که والدین باید به آن ها توجه کنند

  • مدت زمان هایی که کودک به تماشای تلوزیون می نشیند باید بسیار کوتاه باشد زیرا به هر میزان که مدت زمان تماشای تلوزیون در کودک زیاد باشد احتمال این که کودک به تماشای برنامه ها اعتیاد پیدا کند بیشتر می شود. 
  • در زمان های وعده غذایی که تمامی اعضای خانواده کنار هم جمع می شوند تلوزیون را روشن نکنند.
  • زمان مشخصی را برای تماشای تلوزیون برای کودکتان اختصاص دهید.
  • در اتاق خواب کودکتان تلوزیون قرار ندهید زیرا این کار باعث می شود تا بر روند خواب کودک هم تاثیر بگذارد. 
  • مسئله مهمی بعدی این است که والدین باید توجه داشته باشند که برنامه هایی که فرزندشان تماشا می کند متناسب با سن او باشد.

مرکز مشاوره خانواده تلفنی - رایکوبیماری وسواس چیست؟ راه های درمان وسواس فکری و عملی - بیماری اوتیسم چیست؟ علائم بیماری اوتیسم و روش های درمان آن در کودکان - سوالات مشاوره قبل از ازدواج - انواع ترس در کودکان و علائم و راه کارهای درمان آن - عوامل موثر پرخاشگری و راهکارهای کنترل آن - آسیب و پیامدهای استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و اینترنت - دلایل بروز لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان و درمان آن - تکنیک های یادگیری زبان بدن - اختلال دو قطبی چیست ؟ - افسردگی پس از زایمان - قانون جذب عشق چیست؟ - تک فرزندی، مزایا و معایب آن - راهکارهای تقویت امید به زندگی - طلاق عاطفی چیست؟ - روش های موثر برای غلبه بر استرس سخنرانی - تاثیر مشاوره جنسی بر روابط زناشویی - علائم بیش فعالی و درمان آن - علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران - علل شکاک بودن همسر - آسیب های دروغ و راه های درمان دروغگویی - مصرف ترامادول چه آسیب ها و عوارضی دارد؟ - عوامل و صدمات ناشی از حسادت - دلایل و علت همجنس گرایی - علائم کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان و راه های تقویت آن - انواع سبک های فرزندپروری - دلایل و عوامل موثر بر همسرگریزی - دلایل شب ادراری در کودکان - بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا - دلایل عصبانیت خانم ها در دوران قاعدگی - دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟ - با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟ - تفاوت و ویژگی های زنان و مردان - عوامل موثر بر استرس در محیط کار چیست؟ - علل و راه های درمان خیال بافی در کودکان و بزرگسالان - تاثیر موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم - علل خوابگردی کودکان و درمان آن - علت کابوس دیدن کودکان چیست؟ - با چه کسانی نباید ازدواج کرد - در مراسم خواستگاری چه سوالاتی پرسیده شود؟ - اختلال اضطراب اجتماعی و درمان آن - مشاوره ترک اعتیاد - اختلال یادگیری یا LD چیست؟ - آسیب های ناشی از تماشای تلوزیون بر کودکان
  • ۹۷/۰۷/۲۶
  • علی محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی