مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

  • ۰
  • ۰


مشاوره ترک اعتیاد
مشاوره ترک اعتیاد

تعداد زیادی از افراد درگیر اعتیاد، درک و شناخت صحیحی از ترک آن ندارند. آنها این گونه فکر می کنند که پاکی از اعتیاد تنها به معنای قطع مصرف و یا اجتناب از رفتارهای معتاد گونه است. در صورتی که اعتیاد می تواند اثرات مخربی به روان و جسم فرد معتاد وارد کند که عوارض جبران ناپذیری برای خود و خانواده ی خود به همراه داشته باشد. فرد معتاد در ابتدا متوجه عوارض مواد مخدری که مصرف می کند نیست و به کشیدن آن ادامه می دهد تا زمانی که برای بدست آوردن مواد مخدر و پرداختن هزینه گزاف، مجبور به فدا کردن خانه، زندگی، خانواده و فرزندان خود می شود. سپس تنها، بی کس، بیمار، بی خانمان می ماند. دیگر خسته و درمانده می شود و ممکن است دست به خودکشی بزند. اینجاست که فرد معتاد نیاز فراوانی به کمک افراد دیگر دارد تا درمان شود. خوب است که بدانید اعتیاد جرم نیست بلکه بیماری است که قابل درمان است. برای انجام این کار باید توجه داشته باشید که ابتدا فرد معتاد خودش باید راضی به ترک اعتیاد باشد. پس تا زمانی که فرد معتاد نخواهد اعتیاد را ترک کند برای حمایت از او اقدامی نکنید، زیرا جز ناراحتی و درد سر فایده ی دیگری ندارد.  

آیا شما معتاد هستید!؟

برخی از افراد معتاد تصور می کنند که اعتیاد ندارند زیرا از کسانی اطلاعات گرفتند که خودشان اطلاعات درستی ندارند. این افراد با این تصور که من مواد مخدر مصرف می کنم اما معتاد نیستم زیرا هم زندگی خوبی دارم و هم در خیابان نمانده ام، اما این را نمی دانند که اگر به همین روال ادامه دهند حتما به آن مرحله هم می رسند.

شخص معتاد همیشه می خواهد قدری بیشتر از آنچه معمول است نصیبش شود، اما هرگز به آن نمی رسد و در عطش رسیدن به این خواسته می سوزد. معتاد به دلیل مصرف مداوم وابسته به مواد مخدر می شود و از مصرف آن در عذاب است. فرد معتاد افکار، احساسات، جسم، زمان، خانواده و ارزش خود را در اختیار مواد مخدر می گذارد. تصوری که ما از یک معتاد داریم این است که فرد معتاد همیشه مانند یک دزد، کثیف، خود فروش و دربه در است و همیشه در خیابان در حال دعوا است و مرتکب جرم و خطا می شود. کسی که تمام زندگی خود را مشغول مصرف مواد مخدر است، زندگی می کند که مصرف کند و مصرف می کند که زندگی کند. این فرد باید منتظر زندان، تیمارستان و مرگ باشد.

مهم ترین عوامل بوجود آورنده اعتیاد

اعتیاد یک دلیل واحد ندارد بلکه عوامل مختلف در بوجود آمدن آن نقش دارند.

۱- عوامل اجتماعی:

  • ضعف مهارت های اجتماعی یا سازگاری
  • فشار و زورگویی دوستان
  • محیط اجتماعی
  • فقر
  • روابط نابسامان خانوادگی
  • مهاجرت
  • عدم توجه و کنترل والدین
  • نبود امکانات و شیوه های تفریحی
  •  کمبود امکانات حمایتی خدماتی، درمانی و مشاوره ای
  • توسعه صنعتی
  • آسیب روحی (تجاوز یا آزار)
  • موقعیت های مخاطره آمیز

۲- عوامل فردی:

  • ژنتیک و وراثت
  • نوجوانی
  • جنسیت
  • صفات شخصیتی
  • اختلالات روانی
  • نگرش مثبت به مواد
  • مسائل روانی (بیماری روانی)
  •  نقص قوانین
  • اختلالات روحی
  • بیماری
  • ناتوانی جنسی ( در آقایان)

عوارض اعتیاد

 عوارض جسمی

مثل ضعف قوای جسمانی، کاهش شدید وزن بدن، خطر ابتلا به انواع سرطان و سکته قلبی، اثر سوختگی در انگشتان، اشتشمام مواد مخدر از شخص، ناتوانی جنسی، یبوست، سرخ شدن چشمها، ورم کلیه ها و اشکال در دفع ادرار توام با درد، کم شدن یا زیاد شدن اشتها، خشکی پوست، شکنندگی ناخن ها، کاهش تمایلات جنسی و…

 عوارض روانی

حدود ۶۰درصد بیماران معتاد به مواد مخدر دچار یکی از اختلالات روانپزشکی می باشند که شایعترین آن افسردگی است. سایر عوارض روانی عصبانیت، بی قراری، خشونت، اضطراب و استرس، ضعف اراده و… می باشد.

عوارض خانوادگی

خشونت در خانواده، نابسامانی خانوادگی و…

 عوارض اقتصادی

هزینه بالای استعمال مواد مخدر، هزینه درمان و نگهداری معتادان و…

عوارض اجتماعی

عدم احساس مسوولیت نسبت به خانواده و جامعه،عدم تمایل به برقراری رابطه دوستی با سایر هم سالان، نشر بیماری های واگیر و خطرناک مثل ایدز و هپاتیت و …

یکی از عوامل اصلی مبتلا به بیماری‌هایی چون ایدز و هپاتیت، مواد مخدر می‌باشد.

درمان و ترک اعتیاد

اعتیاد یک بیماری قابل درمان است. اما همان طور که اشاره کردیم برای درمان اعتیاد و ترک مواد مخدر خود شخص معتاد باید بخواهد تا درمان شود زیرا با به بند بستن و زندانی کردن فرد معتاد قطعا نمی توانید او را درمان کنید. اگر فرد معتاد نوجوان یا جوان باشد با زندانی کردن او شاید بتوانید فقط برای مدت کوتاهی او را از مواد مخدر دور کنید. برای درمان زمان مشخصی وجود ندارد، بهتر است هر چه سریعتر اقدام شود. انجام این کار هم نیاز به کمک مشاوره اعتیاد دارد و هم کمک خانواده ها. ابتدا باید علت بیماری را بجویید زیرا تا زمانی که علت را نیابید، فقط می توانید با روش های درمان جسمى و روانى به صورت موقت اعتیاد بیمار را درمان کنید. در این صورت فرد دوباره به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کند. پس باید با آگاهی کامل از روش های درمان و با کمک مشاوره اعتیاد دست به انتخاب بهترین روش درمان بزنید.

یک مشاور اعتیاد با توجه به عواملی که در طول مدت بهبودی و ترک اعتیاد تاثیر گذار هستند، مانند: توجه به پیشینه اعتیاد، میزان گرایش فرد برای درمان، میزان مصرف مواد مخدر، ویژگیهای شخصیتی و خانوادگی، نوع ماده مصرفی، میزان حمایت از فرد معتاد و بیماریهای پیش آمده همراه با اعتیاد برای درمان فرد معتاد یک روش مناسب و درمان دارویی یا غیردارویی را انتخاب نمی نماید.

رفتار درمانی ترک اعتیاد

روش سنتی ترک اعتیاد، سم زدایی است. یک فرآیند علمی است که معمولا به درستی رعایت نمی‌شود و فرد استفاده‌کننده بعد از دوران مصرف بلافاصله به سمت مواد برمی گردد و در آینده نیز با عوارض بیشتری مواجه خواهد شد.

دارو های ترک اعتیاد

  1. قرص بوپرنورفین ( B 2)
  2. قرص بوپرنورفین
  3. متادون

این داروها مسکن هستند و موجب تسکین دردهای شدید می شوند. جهت ترک اعتیاد به صورت سرپایی در مطب پزشک از این قرص ها استفاده می شود. باید توجه داشت این دارو ها به عنوان جایگزین در سو مصرف مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته اگر مصرف متادون به طور مداوم باشد، اعتیاد آور است و برای ترک آن میتوانید از دارو های گیاهی استفاده کنید.

ترکیباتی که در این دارو ها استفاده می شود، به این صورت است: گل گاوزبان ۱۰ گرم‏، هل سبز ۵ گرم‏، زنجبیل ۵ گرم‏،اسطوخودوس ۱۰ گرم‏، میخک ۵ گرم‏، کتیرا ۵ گرم‏، نارگیل ۳۰ گرم‏، شقاقل ۱۰ گرم‏، صندل سفید ۵ گرم‏، آمله مقشر ۵ گرم‏،هلیله سیاه ۱۰ گرم‏، عسل نیم کیلو

انواع روش های ترک اعتیاد

با مطالعه موارد زیر راه مناسب برای درمان این بیماری را انتخاب کنید.

  • سقوط آزاد (ترک یابوئی): در این روش  فرد معتاد به یک دفعه مصرف مواد را ترک می کند. مانند یک حیوان زخمی درد و رنج فراوانی را باید تحمل کند به همین دلیل به این روش یابوئی گفته می شود. در واقع یک شوک مخرب جسمی و روحی به بیمار وارد می گردد. به علت قطع مصرف مواد، مرحله عکس العمل های آشکار که ۱ تا ۲ هفته طول می کشد بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود اما نشدنی نیست و کسانی هستند که این عوارض را تحمل می کنند. اجرای این روش به مدت ۱۰ ماه فرد معتاد را از اعتیاد رها می سازد.
  • ترک به همراه مصرف دارو: این روش شبیه سقوط آزاد است با این تفاوت که در هنگام قطع مصرف مواد مخدر فرد معتاد دارو مصرف می کند تا درد ناشی از ترک اعتیاد را بتواند تحمل کند.
  • ترک سنتی:  این روش از زمان های قدیم مرسوم بوده به همین دلیل نام آن ترک سنتی است. این روش ترک، کاهش تدریجی مصرف مواد مخدر است. به این صورت که هر روز مقداری از مصرف مواد مخدر کم می شود تا بتدریج به صفر برسد.

ترک سیگار

اگر سیگاری هستید ولی از آن خسته شدید و تمایل به ترک آن را دارید، یا سیگار کشیدن افراد مهم زندگیتان شما را آزار می دهد. همچنین دود سیگار برای فرزندانتان خیلی مضر است. تمایل دارید تلاش کنید تا فرد سیگاری، سیگار را ترک کند. وقتی مطمئن شدید که فرد سیگاری تمایل به ترک سیگار را دارد، با او صحبت کنید تا اعتماد به نفسش را افزایش دهد. حمایت، تشویق و محبت خود را از او دریغ نکنید. هرگز او را تهدید نکنید زیرا نتیجه عکس می دهد. اگر نمی توانید خود اینکار را انجام دهید، می توانید از کمک مشاوران استفاده کنید.

مشاوره ترک اعتیاد

برخی از جوانان خصوصا پسران تصور می کنند چون سیگار رواج پیدا کرده، اگر سیگاری نباشند در بین دوستانشان بچه به حساب می آیند و بدون توجه به عوارض خطرناک سیگار اقدام به مصرف آن می کنند. توجه کنید که در دود سیگار ۴۰ عنصر سرطان زا موجود است، کشیدن سیگار عوارض فراوانی دارد که برای همه افراد مشهود است. به اختصار چند مورد از آنها را بیان می کنیم: انواع سرطان مانند( سرطان پوست، زبان، دهان، غدد، رحم، بزاق و حلق، بینی، گلو، مری، حنجره، معده، کلیه، آلت تناسلی مرد، لوزالمعده و مقعد و …)، پوکی استخوان، فساد دندان ها، چین و چرک، سقط جنین و …

توجه کنید که هیچ وقت به یک دفعه اقدام به ترک سیگار نکنید زیرا ممکن است عوارض دیگری برای شما داشته باشد که از آن بی خبر هستید. شما می توانید با مشورت و کمک گرفتن از راهکار های مشاوران ترک سیگار اقدام به ترک آن در ۲۱ روز نمایید.

مشاوران ترک سیگار در روش های رایج یک لیست از مضرات سیگار را برای شما فراهم می کنند و به شما می گویند که اگر هر فرد سیگاری بتواند مدت مشخصی را سیگار نکشد، در نهایت میل او به سیگار کم می شود و از عوارض سیگار در امان می ماند و می تواند دوباره از زندگی خود لذت ببرد.

منبع : مشاوره ترک اعتیاد

مرکز مشاوره خانواده تلفنی - رایکو - بیماری وسواس چیست؟ راه های درمان وسواس فکری و عملی - بیماری اوتیسم چیست؟ علائم بیماری اوتیسم و روش های درمان آن در کودکان - سوالات مشاوره قبل از ازدواج - انواع ترس در کودکان و علائم و راه کارهای درمان آن - عوامل موثر پرخاشگری و راهکارهای کنترل آن - آسیب و پیامدهای استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و اینترنت - دلایل بروز لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان و درمان آن - تکنیک های یادگیری زبان بدن - اختلال دو قطبی چیست ؟ - افسردگی پس از زایمان - قانون جذب عشق چیست؟ - تک فرزندی، مزایا و معایب آن - راهکارهای تقویت امید به زندگی - طلاق عاطفی چیست؟ - روش های موثر برای غلبه بر استرس سخنرانی - تاثیر مشاوره جنسی بر روابط زناشویی - علائم بیش فعالی و درمان آن - علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران - علل شکاک بودن همسر - آسیب های دروغ و راه های درمان دروغگویی - مصرف ترامادول چه آسیب ها و عوارضی دارد؟ - عوامل و صدمات ناشی از حسادت - دلایل و علت همجنس گرایی - علائم کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان و راه های تقویت آن - انواع سبک های فرزندپروری - دلایل و عوامل موثر بر همسرگریزی - دلایل شب ادراری در کودکان - بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا - دلایل عصبانیت خانم ها در دوران قاعدگی - دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟ - با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟ - تفاوت و ویژگی های زنان و مردان - عوامل موثر بر استرس در محیط کار چیست؟ - علل و راه های درمان خیال بافی در کودکان و بزرگسالان - تاثیر موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم - علل خوابگردی کودکان و درمان آن - علت کابوس دیدن کودکان چیست؟ - با چه کسانی نباید ازدواج کرد - در مراسم خواستگاری چه سوالاتی پرسیده شود؟ - اختلال اضطراب اجتماعی و درمان آن - مشاوره ترک اعتیاد

  • ۹۷/۰۷/۲۴
  • علی محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی