مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

  • ۰
  • ۰
تاثیر موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم
تاثیر موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم

اختلال اوتیسم Autism نوعی اختلال رشدی می باشد که با رفتارها و ارتباطات کلامی که به صورت غیر طبیعی است مشخص می شود. علت اصلی این اختلال هنوز شناخته نشده است. طبق تحقیقات انجام شده این اختلال در پسران شایع تر از دختران می باشد. این اختلال بر روند رشد طبیعی مغز تاثیر می گذارد. امروزه یکی از روش های درمان کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند موسیقی درمانی می باشد زیرا موسیقی به این کودکان کمک می کند تا بین احساسات خود به هماهنگی و یکپارچگی برسند یا به نحوی می توان گفت که بین حس شنوایی و سایر احساسات در این کودکان با شنیدن موسیقی هماهنگی ایجاد می شود.واقعیتی که درباره کودکان اوتیسم وجود دارد این است که این کودکان جزایری کشف نشده از استعداد و هوش می باشند به این صورت که ممکن است در زمینه ریاضی و یا بویایی نشان دهد.در این نوشتار ما درباره موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم چنانچه شما پس از مطالعه مطالب ذیل سوالاتی در این باره داشتید می توانید با مرکز مشاوره خانواده تلفنی، رایکو تماس حاصل فرمایید تا مشاوران ما به تمامی سوالات شما در این باره پاسخ دهند.   

موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم

موسیقی در افراد و کودکانی که دچار اوتیسم هستند منبع سرشاری از لذت های خاص می باشد به همین دلیل برای درمان اوتیسم در خردسالان و بزرگسالان از این روش استفاده می شود. متاسفانه برای کار با کودکان اوتیسم تعداد کمی از مربیان موسیقی تربیت شده اند به همین دلیل یافتن مربی ای که علاقمند به آموزش صحیح و نواختن موسیقی به کودکان اوتیسم باشد کاری بسیار سخت و دشوار می باشد و دشوار تر از آن پیدا کردن مربی برای کودکان یا حتی فرد بزرگسال دچار اوتیسم است.

مزایای آموزش موسیقی به کودکان اوتیسم

آموزش موسیقی به کودکان اوتیسم مزایای بسیاری زیادی دارد . امروزه برخی از کارشناسان معتقد هستند که آموزش موسیقی می تواند توانایی های حرکتی و شناختی این کودکان را تقویت دهد. نواختن و یا خواندن در یک گروه موسیقی می تواند مهارت های ارتباطی، اجتماعی، اعتماد به نفس، دوستی و احترام به خود ودیگران را تقویت کند.

نکاتی در خصوص آموزش موسیقی به کودکان اوتیسم

تام پسری است که بیش از ۷ سال درس هایی با ساز کلارینت گرفت و به مدت ۴ سال هم پیانو نواخت. تمامی مربیان او در یک نقطه باهم اشتراک داشتند آن هم این بود که هیچ یک از آنان تجربه کار با یک کودک اوتیسم را نداشتند گر چه تمامی آنها علاقه داشتند که تام در این زمینه پیشرفت کند. در نهایت تام از فروکردن اسباب بازی هایش در انتهای شیپور کلارینت به اجرای قطعه نان شیرینی مخصوص عید پاک روی پیانو و حضور در گروه موسیقی پیشرفته رشد کرد. حال سوالی که برای اغلب شما پیش می آید که معلمان تام چگونه موفق شدند که تام پیشرفت کند؟ این معلمان هم مانند باقی معلم ها باید حس شوخ طبعی و بردباری بسیاری داشته باشند در پیشرفت تام به غیر از مواردی که گفته شد موارد ذیل هم موثر بوده اند.

  • کودکان دارای اوتیسم اغلب دارای شنوایی کامل موسیقی (perfect pitch) هستند ، اگر می بینید که کودکتان نت ها را بدون اینکه به مرجع صوتی مراجعه کند می تواند به راحتی نام ببرد ارزش این را دارد تا بیشتر برایش وقت بگذارید.
  • بسیاری از کودکان اوتیسم توانایی اجرا بر اساس گوش را دارند، معلمان تام هم از قابلیت نواختن با گوش استفاده کردند و او را وادار کردند که به تکرار عبارت های موسیقی بپردازد بدون آن که نگران باشند که کدام نت در حال اجرا شدن است.
  • در برخی از کودکانی که اختلال اوتیسم دارند مسئله ای که وجود دارد این است که دارای «synesthesia» هستند. حس آمیزی به این معنا می باشد که کودک توانایی مرتبط کردن نت های موسیقی با شکل ها، رنگ ها و غیره دارد. معلمان می توانند این سوالات را از شاگردان خود بپرسند که با شنیدن این نت ها چه اشکال و رنگ هایی را در تصور خود می بینی برای مثال شاید یکی از آنها بگوید که نت ها را مانند رنگ های رنگین کمان( زرد، سبز، نارنجی، آبی، نیلی، بنفش و قرمز ) می بیند.
  • مسئله دیگری که برای معلمان مهم می باشد این است که کودکان اوتیسمی که حتی دارای اختلالات تکلمی هستند استعداد بسیاری داشته باشند و آنها از حضور در جمع و صحنه ترسی نداشته باشند. 

نکاتی در خصوص کودکان اوتیسم برای والدین

هزینه ی اضافی نکنید:

گاها اغلب خانواده هایی که کودک اوتیسمی دارند هزینه های بسیاری را صرف ثبت نام در کلاس های ریاضی، نقاشی، زبان و … می کند مسئله ای که وجود دارد این است که این کلاس ها تا چه اندازه برای درمان کودک مفید است؟ آیا تاثیری دارد یا فقط اتلاف هزینه است؟ از این رو خانواده ها باید این موضوع رو بدانند که کودکشان را در کلاس هایی ثبت نام کنند که برای آنها سودی داشته باشد و به روند درمان آن کمک کند.

حواستان به رابطه بین فرزندهایتان باشد:

یکی از مشکلاتی که در این خانواده ها وجود دارد این است که نمی توانند بین کودک سالم و کودکی که دارای اوتیسم است رابطه برقرا کنند به این صورت که یا به کودک سالم خود بیش از حد توجه می کنند و یا تمامی وقت خود را صرف کودک اوتیسم خود می کنند، هر چند کودکان اوتیسم به جهت شرایطی که دارند خانواده ها باید نسبت به مراقبت و کار با آنها وقت بیشتری را اختصاص دهند از این رو این خانواده ها باید با کودکان سالم خود صحبت کنند و به آنها بگویند که خواهر و یا برادر آنها به دلیل شرایط و بیماری که دارد باید تحت مراقبت بیشتری از سوی والدین باشد، همچنین خانواده ها نباید بار نگهداری از کودکان اوتیسم را بر گردن کودکان سالم خود بیندازند، ولی می توانند از آنها کمک بگیرند زیرا این کار باعث می شود کودکان سالم خشمی در وجودشان نسبت به کودکی که مبتلا به اوتیسم است نهفته بماند.

از کودکتان کار اضافی نخواهید:

اضافه کاری های بیش از اندازه برای کودکان اوتیسم تاثیر منفی دارد، برخی از کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند از عقب ماندگی ذهنی هم رنج می برند به همین دلیل خانواده های آنها هزینه های بسیاری را برای یادگیری و سودآموزی آنها اختصاص می دهند این خانواده ها می توانند این هزینه ها را صرف آموزش شیوه زندگی و چگونگی انجام کارهای شخصی به کودکان خود کنند.

تاثیر موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم

در نهایت:

این نکته باید قابل توجه این والدین باشد که برخی از آنها آرزوهایشان که در خصوص کودکان اوتیسم خود محقق نشده را از کودکان سالم خود می خواهند، همین مسئله باعث می شود که این والدین بار اضافی و بیشتری را بر دوش کودکان سالم خود قرار دهند. خانواده ها باید به این نکته توجه کنند که آنها نمی توانند به جای کودک خود تصمیم بگیرند که چه کاری کند و چه کاری انجام ندهند،  والدین باید حواسشان باشد که هم فرزندان سالم و هم فرزندانی که مشکل اوتیسم دارند را طوری تربیت کنند که هم مهارت های لازم زندگی را بیاموزند و هم بار اضافی بر دوش آنها نباشد.

منبع : تاثیر موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم

مرکز مشاوره خانواده تلفنی - رایکو - بیماری وسواس چیست؟ راه های درمان وسواس فکری و عملی - بیماری اوتیسم چیست؟ علائم بیماری اوتیسم و روش های درمان آن در کودکان - سوالات مشاوره قبل از ازدواج - انواع ترس در کودکان و علائم و راه کارهای درمان آن - عوامل موثر پرخاشگری و راهکارهای کنترل آن - آسیب و پیامدهای استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و اینترنت - دلایل بروز لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان و درمان آن - تکنیک های یادگیری زبان بدن - اختلال دو قطبی چیست ؟ - افسردگی پس از زایمان - قانون جذب عشق چیست؟ - تک فرزندی، مزایا و معایب آن - راهکارهای تقویت امید به زندگی - طلاق عاطفی چیست؟ - روش های موثر برای غلبه بر استرس سخنرانی - تاثیر مشاوره جنسی بر روابط زناشویی - علائم بیش فعالی و درمان آن - علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران - علل شکاک بودن همسر - آسیب های دروغ و راه های درمان دروغگویی - مصرف ترامادول چه آسیب ها و عوارضی دارد؟ - عوامل و صدمات ناشی از حسادت - دلایل و علت همجنس گرایی - علائم کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان و راه های تقویت آن - انواع سبک های فرزندپروری - دلایل و عوامل موثر بر همسرگریزی - دلایل شب ادراری در کودکان - بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا - دلایل عصبانیت خانم ها در دوران قاعدگی - دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟ - با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟ - تفاوت و ویژگی های زنان و مردان - عوامل موثر بر استرس در محیط کار چیست؟ - علل و راه های درمان خیال بافی در کودکان و بزرگسالان - تاثیر موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم

  • ۹۷/۰۷/۲۱
  • علی محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی