مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

  • ۰
  • ۰
علل و راه های درمان خیال بافی در کودکان و بزرگسالان
علل و راه های درمان خیال بافی در کودکان و بزرگسالان

آیا تا کنون برایتان پیش آمده است که در محل کار در حین انجام دادن کارهایتان ناگاه ذهن و فکرتان به سمت دیگر برود و درباره زندگی و خودتان خیال بافی می کنید؟ شاید اغلب شما این سوال برایتان پیش بیاید که علت اصلی و همچنین پس آیندهای این خیال بافی ها چیست؟ جالب است بدانید که این خیال بافی ها حتی برای دقایقی می تواند به عنوان زنگ تفریح کوتاه مدتی باشد که  می تواند عملکرد ذهن را برای انجام کارهای پیچیده تقویت کند. در این نوشتار ما سعی می کنیم در رابطه با خبال بافی و راه های درمان خیال بافی مطالبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و چنانچه شما پس از مطالعه مطالب ارائه شده سوالاتی در این زمینه داشتید با مرکز مشاوره خانواده تلفنی رایکو تماس حاصل فرمایید تا مشاوران ما راهنمایی های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.   

خیال بافی چیست؟

برای تعریف کامل خیال بافی می توان بر اساس فرهنگ مریام وبستر که معتقد است خیال بافی رویایی لذت بخش، شیرین و نوعی اشتیاق برای تصویر سازی است الهام گرفت. طبق این تعریف می توان اینگونه برداشت کرد که خیال بافی مانند تعطیلات کوتاه مدتی می باشد که به لحاظ علمی هم ثابت شده است که دارای مزایای فراوانی می باشد. خیال بافی نوعی تخیل انحرافی، آزاد، بی قید و شرط و نوعی صحنه پردازی ذهنی است و در زمانی که ذهن فرد از امور عقلانی و ادراکی خالی بماند خیال بافی آن را پر می کند. حتی سالم ترین فرد نیز در ذهن خودش خیال بافی و رویا پردازی می کند و گاهی با خود صحبت می کند. برخی افراد در زمان خرید مدام با خودشان می گویند که فلان چیز را خریدم؟ حالا بروم سراغ فلان چیز ، ای وای مربا یادم رفت و این قبیل صحبت ها که معمولا هر کدام از ما ممکن است در طول روز برایمان پیش آمده باشد. نمی توانیم بگوییم که این ها خیال بافی است بلکه فقط مربوط به همان لحظه می باشد ولی گاهی در ذهن خود مکالمه ای که قرار است با کسی داشته باشیم و یا در گذشته داشته ایم را مرور می کنیم، که در این صورت درحالت رویا پردازی که به اصطلاح انگلیسی به آن Daydreaming می گویند هستیم. 

خیال بافی نابهنجار (Maladaptive Daydreaming) چیست؟

به گونه ای از رویاپردازی گفته می شود که فرد دقیقه ها و گاها ساعت ها از کار خودش دست می کشد و به خیال پردازی و رویا بافی در ذهن خودش می پردازد معمولا شخص در رویا پردازی ناسازگار این کار را به صورت افراطی انجام می دهد و معمولا در چند دقیقه اول خودش متوجه انجام این کار نمی شود. از جمله عوامل شروع این گونه رویا پردازی ها می توان به تماشای فیلم، کتاب خواندن و یا سر رفتن حوصله فرد اشاره کرد به این صورت که فرد دقایقی بعد از کتاب خواندن ایده ای به ذهنش می رسد که ناگهان ساعت ها غرق فکر کردن درباره آن می شود و یا با تماشای سریالی ناگهان خودش را در قالب نقش آنها قرار می دهد و در ذهن خود سناریو های مختلف می سازد همچنین گاها پیش آمده است که فرد از موضوع اولیه که درباره آن خیال بافی می کرده رد شده و به موضوعات دیگر می رسد. اینگونه رویا پردازان معمولا برای پنهان کردن ضعف خودشان در بخشی از زندگی اقدام به اینگونه رویا پردازی ها می کنند.همچنین برخی از پزشکان هم از رویا پردازی افراطی برای درمان افرادی که دچار افسردگی و اضطراب هستند استفاده میکنند. 

 عوامل به وجود آورنده خیال بافی افراطی

خیال بافی های افراطی می تواند علت های مختلفی داشته باشند برای مثال امیال و آرزوهایی که تحت هر شرایطی فرد نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد و یا دسترسی به آن بسیار مشکل می باشد، یکی دیگر از علت های خیال بافی می تواند ناشی از مشکلات روحی و روانی در فرد باشد که اغلب این مشکلات ناشی از ناکامی ها، کمبود ها و اختلافات خانوادگی می باشد که فرد برای جبران و فرار از آنها به خیال بافی روی می آورد از این رو برای پیگیری و ریشه یابی علت آن می توانید به یک روانشناس مراجعه کنید تا به کمک آن بتوانید این مشکل را حل نمایید. 

علل و راه های درمان خیال بافی در کودکان و بزرگسالان

تفاوت رویا با خیال بافی

می توان گفت که خیال بافی همان رویا است، در عالم رویا محرک فرد آرزوها و تمایلات ارضا نشده می باشد که در عالم خیال بافی هم همین حالت وجود دارد.تفاوت رویا و خیال بافی در این می باشد که خیال بافی در بیداری است و رویا در خواب.  خیال بافی نوعی رویا در بیداری می باشد که فرد برای ارضای آرزو ها و تخیلاتش انجام می دهد. 

علل خیال بافی کودکان

  • نداشتن سرگرمی 
  • عدم توجه کافی والدین به کودک 
  • تنبیه کودکان از جانب والدین 
  • شیوه تربیت ناصحیح کودکان 
  • اختلال روانی
  • اضطراب 
  • ترس کودک از مسائل مختلف 

علائم و نشانه های خیال بافی در کودکان

در کودکانی که خیال بافی می کنند علائم و نشانه هایی وجود دارد که به شرح ذیل می باشد:

  • خودشان را در تصوراتشان به جای افراد دیگر قرار می دهند. 
  • دروغگویی 
  • احساس گناه 
  • این کودکان یه صحنه های هیجان انگیز علاقمند هستند 
  • در مواجه شدن با مشکلات ناتوان هستند
  • با خودشان صحبت می کنند
  • پرخاشگر و انتقام جو هستند 
  • در ارتباطات کلامی خود مهارت ندارند
  • در خیالات خودشان ترس های خیالی به وجود می آورند

درمان خیال بافی در کودکان

قبل از هر چیزی باید علت اصلی خیال بافی کودکتان را بررسی کنید تا به درمان آن بپردازید علاوهخ بر آن ما سعی می کنیم در ذیل برخی از راهکارهای درمان را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم:

  • کودکتان را به سمت اجتماعی شدن هدایت کنید تا از درونگرایی دور باشد.
  • کودکتان را مورد تنبیه و تمسخر قرار ندهید.
  • اجازه دهید دوستان فرزندتان به خانه اتان بیاید و با یکدیگر بازی کنند. 
  • کودکتان را تشویق کنید تا با همسالان خود رابطه برقرار کنند.
  • از معلم فرزندتان بخواهید که او را زیر نظر داشته باشد که چه زمانی به رویا فرو می رود.
  • به کودکتان ابراز محبت کنید و با او دوست باشید.
  • کودک را با واقعیت های زندگی آشنا کنید.

جنبه های مثبت و منفی خیال بافی

خیال بافی جنبه های مثبت ومنفی دارد که برخی از آنها را به طور اختصار بیان می کنیم.

علل و راه های درمان خیال بافی در کودکان و بزرگسالان

جنبه های مثبت خیال بافی:

گرچه خیال بافی به صورت خود به خود در فرد به وجود می آید اما می توان تا حد زیادی آن را کنترل کرد به این صورت که می توانید زمان خاصی را به آن اختصاص دهید، به جای خلوت و ساکت بروید و خیال پردازی کنید. اغلب کسانی که دچار اضطراب و نگرانی می شوند با این کار می توانند اندکی آرام شوند و پس از یک روز کاری و استرس های بسیار با این کار کمی آرامش به دست بیاورند.

جنبه های منفی خیال بافی:به طور کل می توان گفت که خیال بافی بیش از حد می تواند به زندگی فرد لطمه وارد کند به این صورت که در مواقعی که نیاز به تمرکز دارید باعث برهم خوردن تمرکزتان می شود و موضوع مهمی که درمورد زندگیتان بود را فراموش می کنید. چنانچه در محل کارتان هستید خیال بافی باعث می شود که نتوانید فعالیت های کاریتان را به خوبی انجام دهید. خیال بافی های دائمی باعث می شود سلامت ذهن فرد به خطر بیفتد و گاها ممکن است فرد دنیای واقعی با خیال خود را نتواند تشخیص دهد.

منبع : علل و راه های درمان خیال بافی در کودکان و بزرگسالان

مرکز مشاوره خانواده تلفنی - رایکو - بیماری وسواس چیست؟ راه های درمان وسواس فکری و عملی - بیماری اوتیسم چیست؟ علائم بیماری اوتیسم و روش های درمان آن در کودکان - سوالات مشاوره قبل از ازدواج - انواع ترس در کودکان و علائم و راه کارهای درمان آن - عوامل موثر پرخاشگری و راهکارهای کنترل آن - آسیب و پیامدهای استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و اینترنت - دلایل بروز لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان و درمان آن - تکنیک های یادگیری زبان بدن - اختلال دو قطبی چیست ؟ - افسردگی پس از زایمان - قانون جذب عشق چیست؟ - تک فرزندی، مزایا و معایب آن - راهکارهای تقویت امید به زندگی - طلاق عاطفی چیست؟ - روش های موثر برای غلبه بر استرس سخنرانی - تاثیر مشاوره جنسی بر روابط زناشویی - علائم بیش فعالی و درمان آن - علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران - علل شکاک بودن همسر - آسیب های دروغ و راه های درمان دروغگویی - مصرف ترامادول چه آسیب ها و عوارضی دارد؟ - عوامل و صدمات ناشی از حسادت - دلایل و علت همجنس گرایی - علائم کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان و راه های تقویت آن - انواع سبک های فرزندپروری - دلایل و عوامل موثر بر همسرگریزی - دلایل شب ادراری در کودکان - بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا - دلایل عصبانیت خانم ها در دوران قاعدگی - دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟ - با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟ - تفاوت و ویژگی های زنان و مردان - عوامل موثر بر استرس در محیط کار چیست؟ - علل و راه های درمان خیال بافی در کودکان و بزرگسالان - علل و راه های درمان خیال بافی در کودکان و بزرگسالان

  • ۹۷/۰۷/۱۹
  • علی محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی