مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

  • ۰
  • ۰
عوامل موثر بر استرس در محیط کار چیست؟
عوامل موثر بر استرس در محیط کار چیست؟

استرس در همه ی زمینه ها وجود دارد که یکی از آنها استرس شغلی یا همان استرس در محیط کار می باشد، استرس باعث فشارهای روانی در فرد می شود که این فشارها به صورت های گوناگون در فرد ظاهر می شود، استرس در محیط کاری می تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد، حتی شغل های بسیار رویایی هم دارای استرس های خاص خود هستند، ممکن است شما از رفتارهای یکی از همکاران خود احساس ناخوشایندی داشته باشید و یا دائما برای انجام درست پروژه های کاری خود استرس داشته باشید. یک محقق نروژی بیان می کند که حتی شایعاتی در زمینه تعطیل شدن کارخانه ها می تواند باعث استرس، فشارخون و تپش قلب در کارگران شود، حال سوالی که پیش می آید این است که آیا راهکارهایی برای کم کردن این استرس ها در محیط کار و فشارهای روانی ناشی از آن وجود دارد یا خیر؟ که ما سعی می کنیم در غالب یک نوشتار درباره این موضوع اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه شما عزیزان پس از مطالعه مقاله زیر سوالاتی درباره این موضوع داشتید می توانید با مرکز مشاوره خانواده تلفنی رایکو تماس حاصل فرمایید.  

استرس شغلی چیست (job stress) ؟

استرس شغلی کنش متقابلی بین شرایط کاری و ویژگی های فرد می باشد که گاهی به قدری است که فرد توانایی انجام تمامی انتظارات خواسته شده را ندارد و همین موضوع باعث به وجود آمدن مشکلاتی در محیط کار آنها می شود. همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم استرس شغلی می تواند باعث بروز برخی از اختلالات روانی در فرد شود. مسئله دیگری که وجود دارد این است که شرایط کاری اهمیت بیشتری بر این موضوع دارد یا ویژگی های شخصیتی؟ تفاوت ها و ویژگی های فردی مسئله مهمی است ولی اغلب شرایط کاری تاثیر بیشتری بر این موضوع دارد، یکی از پر استرس ترین مشاغل آنهایی هستند که توقعات زیادی از کارمند خود دارند و همین موضوع باعث می شود کارمند احساس ناتوانی و ضعف کند در نتیجه دچار استرس شود. استرس های شغلی تاثیر مستقیمی بر سلامت کارگر و کارمند دارد. استرس شغلی نشانه هایی دارد که در سال ۱۹۷۸ نیومن و بیر سه دسته از این نشانه ها را که در شرایط مختلف شغلی بروز می کند که این سه دسته شامل نشانه های روانی، جسمانی و رفتاری می باشد که در ادامه ی نوشتار به توضیح هر یک از آنها می پردازیم. 

نشانه های استرس شغلی در سال ۱۹۷۸ توسط نیومن و بیر به سه دسته روانی، جسمانی و رفتاری تقسیم بندی شده است.

نشانه های استرس شغلی

نشانه های جسمانی:

تشخیص این نشانه ها کمی دشوار است هر چند که شرایط کاری معینی  همراه با بیماری های جسمی معینی است اما نمی توان به راحتی تشخیص داد که این بیماری های جسمی صرفا ناشی از استرس شغلی در فرد است و یا دلیل دیگری دارد. از عمومی و شایع ترین بیماری های جسمی می توان به بیماری های قلبی عروقی اشاره کرد.

نشانه های روانی :

 مشکلات عاطفی و شناختی فرد می تواند ناشی از استرس شغلی در وی باشد، کسی که از شغل خود راضی نیست هر روز با تاخیر به محل کار می روند و صبح ها با کسلی و بی میلی از خواب بیدار می شوند، دلیلی نمی بینند که کارشان را درست و به خوبی انجام دهند. اضطراب، احساس ناکامی، افسردگی، بیزاری و انزوا می تواند از نشانه های روانی در افرادی که دچار استرس شغلی شده اند باشد. 

عوامل موثر بر استرس در محیط کار چیست؟

نشانه های رفتاری:

نشانه های رفتاری را می توان به دو دسته تقسیم کرد: 

دسته اول این نشانه ها شامل خود فرد می شود از جمله این رفتارها مواردی چون مصرف بیش از حد و روزانه ی مشروبات الکی، بی اشتهایی و یا پرخوری، رفتارهای تند و پرخاشگرانه با همکاران و حتی در برخی موارد با خانواده هایشان را می توان نام برد. 

دسته دوم شامل رفتارهایی می شود که پیامد ها و آسیب های آن به سازمان و تشکیلات اداری وارد می شود که از جمله آن می توان به وجود آمدن حادثه و مشکلاتی که براثر کم توجهی، بی اهمیتی و فقدان بهره وری رخ می دهد، غیبت کردن های مکرر و ترک کردن کار به طور غیر منتظره اشاره کرد. 

از دیگر رفتارهایی که ناشی از استرس شغلی در فرد است می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

از بین رفتن خلاقیت در فرد و پایین آمدن اعتماد به نفس برای انجام کارها

نسبت به ظاهر و پوشش خود و دیگران بی اهمیت و بی انگیزه می شوند

تمایل به تنهایی و انزوا و ناتوانی در تحمل کردن اطرافیان خود 

همواره احساس خستگی مفرط می کنند

با همکاران و مراجعان برخوردی پرخاشگرانه دارند 

تمامی این موارد باعث می شود که فرد در تصمیم گیری های خود دچار ناتوانی شود و در مقابل توانایی به وجود آوردن مشکلات و حادثه برای دیگران را دارد. 

برخی از مشاغلی که باعث ایجاد استرس و تنش می شود

  • مشاغل پزشکی به دلیل اینکه برای حفظ جان بیماران باید هر چه سریع تر تصمیم گیری شود.
  • استرس موجود در بین متخصصان تکنولوژی به علت تغییرات رشد و روز افزون 
  • استرس در متخصصات رسانه ای به دلیل اینکه دائما باید سوژه های جدید و خلاقیت در کار خود داشته باشند 
  • برخی از کارمندان به دلیل داشتن مسئولیت های مختلف و یا تکراری بودن کارها 
  • مدیران به دلیل اینکه برای برخورد و داشتن رابطه درست با کارمندان خود نیاز به درایت و بصیرت دارند. 

چگونه با استرس شغلی مقابله کنیم ؟

خوشبختانه برای حل این مشکل راهکارهای بسیاری وجود دارد که می توان با انجام دادن آنها استرس در محیط کار را کاهش و یا به طور کل از بین برد. از جمله راهکارهای ارائه شده برای این مشکل می توان به موارد ذیل اشاره کرد که درباره هر کدام به طور مختصر اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم: 

نفس عمیق بکشید

اگر از یک جلسه ی بسیار مهم و پرفشار خارج شده اید و یا احساس خستگی می کنید بهترین پیشنهاد برای شما این است که نفس عمیق بکشید با این کار می توانید به راحتی دوباره تعادلتان را برقرار کنید، می توانید ۵ ثانیه هوا به داخل ریه هایتان وارد کنید و سپس با شمارش مشابه هوا را از داخل بینی خود خارج کنید دقیقا کاری مشابه با گرفتن آرامش از یک کلاس یوگای ۹۰ دقیقه ای است. 

برنامه غذایی منظم داشته باشید 

عادت های نادرست غذایی باعث کمتر شدن کارایی ما در محیط کار و در نتیجه سبب پایین آمدن مقاومت فرد در شرایط کاری  می شود از این رو برای پیشگیری از به وجود آمدن این اتفاق توصیه می شود که تا حد امکان از مصرف انواع فست فودها و نوشیدنی های شیرین خودداری کنند.

دیدگاه خود را تغییر دهید

معمولا نگاه شما به اتفاقات استرس زا تفسیر ذهنی واقعیت هایی می باشد که شما آنها را با توجه به عدم اعتماد به نفس خودتان می بینید، در حالی که می توانید دیدگاه خودتان را تغییر دهید، برای مثال فردی از مدیریت سازمان و تشکیلات اداری خود برای انجام دادن پروژه و ایده ی جدید خود تقاضای حمایت و پشتیبانی می کند ولی درخواستش مورد پذیرش قرار نمی گیرد همین مسئله باعث ناراحتی و عصبانیت فرد می شود و بخاطر شدت ناراحتی خود اصلا به این موضوع فکر نمی کنند که دلیل مخالف آنها شاید مشکلات بودجه و مسائل دیگری باشد.

عوامل موثر بر استرس در محیط کار چیست؟

از دیگر راهکارهای کاهش استرس شغلی موارد ذیل می باشد

  • میان کارهایی که حتما باید آنها را انجام دهید و کارهایی که بهتر است انجام داده شود تمایز قائل شوید، برای خودتان تعهد بیش از اندازه به وجود نیاورید و زمان کافی برای انجام هر کاری اختصاص دهید. 
  • سعی کنید کمی زودتر از خانه خارج شوید تا به موقع به محل کارتان برسید زیرا دیر رسیدن به محل کار می تواند باعث افزایش استرس در فرد شود. 
  • زمان های استراحت خود را مشخص کنید برای مثال در زمان ناهار از میز خودتان حتی برای چند دقیقه دور شوید.
  • برای وظایف خود اولویت بندی تهیه کنید، سعی کنید کارهایتان را به مراحل کوچک تقسیم کنید این کار باعث می شود در هر مرحله فقط بر یک موضوع تمرکز داشته باشید. 
  • سعی کنید کنترل کردن تمامی موضوعات را فراموش کنید، اگر فکر می کنید که افراد دیگری توانایی انجام برخی از کارهای شما را دارند برخی از کارهایتان را به آنها واگذار کنید. 
  • اگر از همکاران خود انتظار تغییر دارید باید هودتان هم تمایل به تغییر کردن و اصلاح برخی از اخلاق هایتان باشید.
  • درباره گفتن حقایق موجود در محل کارتان به رئیس خود هراسی نداشته باشید.
  • می توانید با مشاهده روش های زندگی کسانی که استرس ندارند از آنها الگو بگیرید.
  • احساسات خودتان را در زمانی که دچار استرس شده اید در یک دفترچه یادداشت کنید. 
  • سعی کنید با تمامی همکاران خود بدون توجه داشتن به مقام آنها با احترام رفتار کنید.
  • زمانی که وارد یک محیط کار جدید شدید با خودتان بیندیشید که چگونه می توانید فضای محیط کار جدید را برای خودتان شادتر کنید. 
  • اگر محل کارتان نزدیک محل زندگیتان است بهتر است در هفته یک یا دو روز را پیاده به سرکار بروید.

باید توجه داشته باشید که هر چند در این شرایط و بازار کار کساد شما دارای کار مشخصی هستید اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که گاهی سلامت روانتان مهمتر از داشتن کار و حقوق می باشد پس نسبت به محیط کارتان و سلامت روانی، جسمی تان اهمیت قائل شوید و به نکاتی که به آنها اشاره کردیم برای کمتر شدن استرس محیط کارتان توجه کنید. 

منبع : عوامل موثر بر استرس در محیط کار چیست؟

مرکز مشاوره خانواده تلفنی - رایکو - بیماری وسواس چیست؟ راه های درمان وسواس فکری و عملی - بیماری اوتیسم چیست؟ علائم بیماری اوتیسم و روش های درمان آن در کودکان - سوالات مشاوره قبل از ازدواج - انواع ترس در کودکان و علائم و راه کارهای درمان آن - عوامل موثر پرخاشگری و راهکارهای کنترل آن - آسیب و پیامدهای استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و اینترنت - دلایل بروز لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان و درمان آن - تکنیک های یادگیری زبان بدن - اختلال دو قطبی چیست ؟ - افسردگی پس از زایمان - قانون جذب عشق چیست؟ - تک فرزندی، مزایا و معایب آن - راهکارهای تقویت امید به زندگی - طلاق عاطفی چیست؟ - روش های موثر برای غلبه بر استرس سخنرانی - تاثیر مشاوره جنسی بر روابط زناشویی - علائم بیش فعالی و درمان آن - علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران - علل شکاک بودن همسر - آسیب های دروغ و راه های درمان دروغگویی - مصرف ترامادول چه آسیب ها و عوارضی دارد؟ - عوامل و صدمات ناشی از حسادت - دلایل و علت همجنس گرایی - علائم کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان و راه های تقویت آن - انواع سبک های فرزندپروری - دلایل و عوامل موثر بر همسرگریزی - دلایل شب ادراری در کودکان - بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا - دلایل عصبانیت خانم ها در دوران قاعدگی - دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟ - با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟ - تفاوت و ویژگی های زنان و مردان - عوامل موثر بر استرس در محیط کار چیست؟

  • ۹۷/۰۷/۱۹
  • علی محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی