مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

  • ۰
  • ۰


با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟
با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟

برای همه ی ما انسان ها بارها پیش آمده است که راجب موضوعی هیچ اطلاعاتی نداریم و از کسی که فکر می کنیم اطلاعاتش نسبت به ما جامع تر است سوال می پرسیم، کودکان هم به همین شکل هستند درباره چیزهایی که برایشان گنگ و نامفهوم است سوال می پرسند، یکی از این سوال ها می تواند سوالاتی در باره مسائل جنسی باشد. اغلب پدرها و مادرها از اینکه کودکشان دائما سوالات متعددی می پرسد خسته و کلافه می شوند اما واقعیتی که وجود دارد این است که سوال پرسیدن کودک امری کاملا طبیعی است که همه ی کودکان در دوره های رشد خود درباره همه چیز سوال می پرسند و وطیفه پدر مادرها پاسخ دادن به این سوالات می باشد . والدین اکثرا سعی می کنند سوالات کودکان را به طور واضح و روشن جواب بدهند ولی زمانی که کودکشان از آنها سوالی درباره مسائل جنسی می پرسد نمی دانند که باید چگونه جواب کودک خود را بدهند و اکثر آنها سعی می کنند در پاسخ به این گونه سوالات کودکان چیزی نگویند برخی دیگر از والدین گمان می کنند که فعلا نیازی نیست که کودکشان درباره این مسائل چیزی بداند اما مسئله ای که وجود دارد این است که یک فرد بزرگسال کاملا آگاهانه و طبق نیاز و غریره اش رفتار جنسی از خود بروز می دهند در حالی که کودک هیچ تصوری از رفتارهایش ندارد و فقط از روی کنجکاوی این گونه سوالات را از والدین خود می پرد.اشتباه بزرگی که خانواده ها اغلب انجام می دهند این است که دائما پاسخ دادن به این سوالات را به زمانی دیگر موکول می کنند و پس از گذشت روزها متوجه می شوند که کودکان به دوران بلوغ نزدیک شده اند آنگاه تمامی اطلاعات را در این باره به یک باره به کودک خود انتقال می دهند ما در این نوشتار درباره ی این موضوع که والدین چگونه به سوالات جنسی کودکان خود پاسخ بدهند اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم، چنانچه شما عزیزان پس از مطالعه مطالب ارائه شده سوالاتی در این زمینه برایتان پیش آمد می توانید با مرکز مشاوره خانواده تلفنی، رایکو –تماس حاصل فرمایید تا مشاوران متخصص ما با صبر و شکیبایی خود به سوالات شما در این باره جواد دهند .    

آموزش جنسی چه تفاوتی با تربیت جنسی دارد؟

سوالی که اغلب والدین از مشاوران و روانشناسان می پرسند این است که آیا آموزش جنسی با تربیت جنسی تفاوت دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال می توانیم بگوییم که این دو کاملا با یکدیگر تفاوت دارند زیرا آموزش جنسی شرح دادن جزئیات مراحل و روابط جنسی است در حالی که تربیت جنسی ارائه مجموعه اطلاعات جسمانی، اجتماعی، روانی و دینی درباره مسائل جنسی می باشد که با در اختیار گذاشتن اطلاعات در مورد مسائلی که به غریزه کودک مربوط می باشد همراه است که معمولا این اطلاعات و آموزش ها از سال های اول زندگی کودک شروع می شود. هرچند که آموزش این مسائل به کودک ممکن است که ارتباطی با آموزش جنسی نداشته باشد ولی بعد ها در تعاملات جنسی و روابط می تواند به او کمک کند. 

شناخت جنسیت در چه سنی در کودک شکل می گیرد؟

به طور میانگین می توان گفت که در سن سه تا شش سالگی سن کشف جنسیت در کودکان می باشد، در این سن یکی از مهیج ترین و جذاب ترین کار ها برای کودکان کشف جنسیت می باشد که کودک در این سن کنجکاو است تا همه چیز را درباره اندام های مختلف بدنش بداند و به همین دلیل نسبت به اندام های جنسی اطرافیان و خودش کنجکاو شده و سوالات متعددی می پرسد حتی کودکان در این سن به بدن عروسک های خود نگاه می کند و به دنبال شباهت های بدن عروسک ها و خودش است کودک در سنین ۳ تا ۵ ساله دائما در حال مقایسه کردن خود با خواهر، برادر و والدینش است به همین دلیل سوالاتی برایش پیش می آید که از بزرگتر های خود می پرسد که اگه والدین آنها از نحوه پاسخ دادن به سوالات کودکان خود آگاهی نداشته باشند احساس شرم و یا تعجب می کنند و از جواب دادن طفره می روند، خانواده ها در اینگونه موارد باید بدون احساس خجالت، ناراحتی و حتی احساس اشتیاق درباره سوال کودکشان در این زمینه سعی کنند اطلاعات درست را در اختیار کودکان خود قرار دههند، گاهی دانستن نکته ای در این باره می تواند کمک شایانی به این زمینه به خانواده ها کند. کودکان در هر سنی باید اطلاعات جنسی خاصی را بدانند.

تا ۵ سالگی:در این سن کودک باید نام تمامی اعضای خود و مفهوم فضای خصوصی را بداند و درک کامل و درستی از اینکه از کجا به دنیا می آیند را داشته باشند تا نسبت به هویت جنسی خودشان احساس مثبت و خوبی داشته باشند. 

۶ تا ۹ سالگی: در این سن کودک باید از تفاوت های بین دو جنس آگاه باشد و برای نام گذاری نواحی جنسی خود از اسامی و لغات درستی استفاده کند همچنین باید از تولید مثل گیاهان و حیوانات و چرخه حیات درک صحیحی داشته باشد. 

۹ تا ۱۳ سالگی:در این سن کودکان باید با تغییرات جنسی دوران بلوغ خود آشنا شده باشند همچنین از روند تولید مثل درک درستی داشته باشند و نسبت به سوء استفاده های جنسی آگاهی داشته باشند.

با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟

زمان های مناسب برای آموزش

والدین می توانند هر یک از موقعیت های ذیل را به یک زمان مناسب جهت آموزش تبدیل کنند:

  • زمانی که یک حیوان خانگی زایمان می کند.
  • زمانی که برای معاینه به مطب پزشک می روید.
  • وقتی که کودکتان در استخر یا خانه به بدن برهنه دیگران زل می زند.
  • نگاه های متعجب و کنجکاو کودک زمانی که پوشک کودکتان را عوض می کنید. 
  • دیدن نوار بهداشتی در فروشگاه یا مغازه 
  • زمانی که با کودکتان تنها هستید مثلا زمانی که با او ماشین سواری می کنید زیرا در این هنگام مجبور نیستید که به صورت همدیگر زل بزنید و نگاه کنید می توانید درباره مسائل جنسی صحبت کنید. 
  • هنگامی که یکی از بستگان، همسایه ها و یا معلم فرزندتان حامله است.
  • زمانی که کودکتان را به باغ وحش می برید و او به مشاهده رفتارهای جنسی حیوانات می پردازد. 

من چجوری به دنیا آمده ام ؟

به طور میانگین اغلب کودکان قبل از مدرسه رفتن درباره نحوه به دنیا آمدن خودشان سوال می پرسند که در این مواقع خانواده ها دستپاچه می شوند و فکر می کنند که کودکشان با مسائل جنسی مواجه شده است، می توان گفت که بهترین روش برای پاسخ دادن به این سوال کودک این است که از خود کودک بپرسیم که خودت چه فکری می کنی؟ با این روش می توانیم اطلاعات کودک را در این باره محک بزنیم، اگر کودک با توجه به سن خود پاسخ درستی در این باره داد ما هم روی همان پاسخ خودش متمرکز شویم. باید این موضوع را هم در نظر بگیرید که هیچ گاه کودکتان را بدون پاسخ رها نکنید زیرا این کار باعث می شود که دیگران به طرز نادرستی به این سوالاتش پاسخ دهند. 

توجه داشته باشید که پاسخ هایی از قبیل اینکه ما تو را از بیمارستان خریدیم و یا اینکه لک لک ها تو را برایمان آورند باعث می شود ذهن کودک با سوالات بیشتری روبرو شود. 

چگونه بچه وارد شکم مادر می شود؟

کودکان در سنین ۵ تا ۸ سالگی ممکن است دیگر به دانستن این موضوع که نحوه بیرون آمدن کودک و محل رشد آن کجاست بسنده نکنند و نسبت به اینکه کودک چگونه وارد شکم مادر می شود کنجکاو باشند که ممکن است برخی از آنها آگاهی داشته باشند راجب این موضوع که برای اینکه نوزاد به وجود بیاید یک مرد و یک زن لازم است ولی درک درستی از نقش پدر در این زمینه نداشته باشند. می توان این مفهوم را به طرزی که کاملا ساده باشد با کودکان در میان گذاشت برای مثال به کودک خود بگوییم که سلول تخمک مادر و سلول اسپرم پدر در بدن مادر به همدیگر می رسند و کودک شروع به رشد کردن می کند شاید بسیاری از والدین از صحبت کردن راجب این مسائل با کودک خود احساس خوشایندی نداشته باشند ولی باید احساس خجالت و شرمگینی را کنار گذاشته و با روش های صحیح به سوالات کودکان خود جواب دهند. 

با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟

برای جلوگیری از سواستفاده های جنسی کودکان باید به موارد ذیل توجه داشت.

باید به کودکانتان آگاهی دهید تا اجازه ندهد کسی از آن سوء استفاده جنسی کند مثلا زمانی که با موارد زیر روبرو شد واکنش نشان دهد. 

  • زمانی که یک نفر اندام های خصوصی اش را به تو نشان داد. 
  • وقتی کسی از تو می خواهد که به اندام های خصوصی او دست بزنی و یا خودش می خواهد به اندام های خصوصی تو دست بزند.
  • زمانی که یک بزرگتر از تو می خواهد کاری را که تمایل به انجام آن نداری را انجام بدهی .
  • زمانی که یک نفر کاری می کند که تو بعد آن احساس بدی داری و یا کسی بی دلیل می خواهد به بدن تو نگاه کند. 
  • وقتی که کسی از تو می خواهد رفتارش را به صورت راز نگه داری .

والدین می توانند با رعایت کردن مواردی که در مطالب فوق به آنها اشاره کردیم نسبت به سوالات جنسی کودکان خود پاسخ و رفتارهای صحیحی را نشان دهند. 

منبع : با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟

مرکز مشاوره خانواده تلفنی - رایکو - بیماری وسواس چیست؟ راه های درمان وسواس فکری و عملی - بیماری اوتیسم چیست؟ علائم بیماری اوتیسم و روش های درمان آن در کودکان - سوالات مشاوره قبل از ازدواج - انواع ترس در کودکان و علائم و راه کارهای درمان آن - عوامل موثر پرخاشگری و راهکارهای کنترل آن - آسیب و پیامدهای استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و اینترنت - دلایل بروز لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان و درمان آن - تکنیک های یادگیری زبان بدن - اختلال دو قطبی چیست ؟ - افسردگی پس از زایمان - قانون جذب عشق چیست؟ - تک فرزندی، مزایا و معایب آن - راهکارهای تقویت امید به زندگی - طلاق عاطفی چیست؟ - روش های موثر برای غلبه بر استرس سخنرانی - تاثیر مشاوره جنسی بر روابط زناشویی - علائم بیش فعالی و درمان آن - علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران - علل شکاک بودن همسر - آسیب های دروغ و راه های درمان دروغگویی - مصرف ترامادول چه آسیب ها و عوارضی دارد؟ - عوامل و صدمات ناشی از حسادت - دلایل و علت همجنس گرایی - علائم کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان و راه های تقویت آن - انواع سبک های فرزندپروری - دلایل و عوامل موثر بر همسرگریزی - دلایل شب ادراری در کودکان - بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا - دلایل عصبانیت خانم ها در دوران قاعدگی - دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟ - با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟

  • ۹۷/۰۷/۱۸
  • علی محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی