مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

  • ۰
  • ۰


استرس در سخنرانی
استرس در سخنرانی

مقدمه

استرس در سخنرانی مسئله ایست که ممکن است خیلی از ما با قرار گرفتن در موقعیتش با آن روبرو شویم.  شاید در دانشگاه یا مدرسه برایتان پیش آمده باشد که برخی از دوستانتان همیشه برای ارائه ی کنفرانس داوطلب هستند اما یکسری از آنها همیشه ترس از قرار گرفتن در این موقعیت را دارند. خوشبختانه استرس در سخنرانی را میتوان با یاد گرفتن مهارت هایی که روانشناسان در اختیارمان قرار داده اند کنترل کرد و به یک سخنرانی بدون استرس و موفق دست یافت. جالب است بدانید ریچارد برانسون موسس شرکت های ویرجین می گوید که از سخنرانی در جمع متنفر است، یا وارن بافت سرمایه گذار میلیاردر اعتراف می کند که قبل از سخنرانی دچار حالت تهوع می شود. مسئله ی قابل تامل این است که هر دو توانسته اند به این مشکل یعنی استرس قبل ازسخنرانی خود غلبه کنند. پس هر کسی میتواند با استفاده از راهکارهایی که محققان و روانشناسان ارائه داده اند به یک سخنرانی بدون استرس و با آرامش دست یابند.  

نشانه های استرس در سخنرانی 

این افراد از حضور در جمع یا صحبت کردن درجمعی چه دوستانه چه رسمی هراس دارند. اعتماد به نفس خود را از دست میدهند. دستپاچه میشوند، کلمات را فراموش میکنند و دچار لکنت زبان می شوند. 

فردی که دارای استرس در سخنرانی می باشد این دیدگاه را نسبت به کسانی که در جلسه ی سخنرانی اش حضور دارند را دارد که اگر آنها از سخنرانی اش خوششان نیاید جلسه ی سخنرانی را ترک میکنند، یا مسخره اش میکنند و افکاری از این قبیل. اما حقیقتی که وجود دارد این است که هیچ کس جلسه را ترک نمیکند. حتی اگر سخنرانی به بدترین شکل اجرا شود افرادی که آنجا حضور دارند هیچ گونه اعتراضی نمیکنند، زیرا برای گوش دادن به سخنرانی شما آنجا آمده اند.

 

  • حال مسئله ای که وجود دارد این است که چگونه این استرس را کاهش دهیم و یک سخنرانی خوب ارائه بدهیم با چند روش ساده میتوانیم به این مهارت دست یابیم که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم.

  • قبل از رفتن به سخنرانی تمامی مطالب را مرور کنیم و تسلط کامل به متنی که میخواهیم ارائه دهیم داشته باشیم این کار باعث مسلط بودن به مطلب و بالا رفتن اعتماد به نفس مان میشود.
  • همواره با خودتان تکرار کنید که تو می توانی بهترین سخنرانی را ارائه دهی، شاید بنظرتان این جمله خنده دار باشد اما جالب است بدانید که نگرش مثبت تاثیر بسزایی در بالا رفتن اعتماد به نفس و کاهش استرس دارد. دریک بررسی که در این زمینه انجام شده افرادی که این راهکار ها را انجام داده اند توانسته اند استرس خود را کنترل کنند و به آن غلبه کنند. در حالیکه افرادی که نگرش و دید منفی داشتند بعد از گذشت یک ماه دوباره در هنگام سخنرانی دچار استرس شده اند.
  • قبل از رفتن به سخنرانی جلوی آینه بایستید، مطالبی که قرار است در سخنرانی ارائه دهید را با خودتان مرور کنید و به حرکت دست ها و حالت چهره ی خود توجه داشته باشید.
  • میتوانید از دوستان یا خانواده ی خود بخواهید که صحنه ای شبیه به جلسه ی سخنرانی برایتان شبیه سازی کنند در این صورت شما قبل از رفتن به مصاحبه یکبار در این موقعیت قرار گرفته اید و جلسه ی سخنرانی برایتان از قبل تصویرسازی شده است.
  • باید در ابتدای سخنرانی مطلبی را بعنوان مقدمه برای افراد حاضر در سالن ارائه دهیم که جالب باشد و توجه آنها را به ادامه ی سخنرانی ما جلب کند .
روش های موثر برای غلبه بر استرس سخنرانی

  • در هنگام سخنرانی باید تمام حواسمان به سخنرانی باشد و حواس خود را پرت جزئیات دیگر نکنیم.
  • برای سخنرانی خود از تصاویر، پاورپوینت و مثال های مختلف استفاده کنید. وجود تصاویر و پاور پوینت باعث میشود توجه مخاطب بیشتر به تصاویر و پاورپوینت باشد واسترس شما کمتر شود .
  • باید این را در نظر بگیرید که اطلاعات شما در رابطه با موضوعی که میخواهید سخنرانی کنید بیشتر از سایر کسانی است که در جلسه ی سخنرانی شرکت کرده اند باید اطلاعات خود را ساده و قابل درک بیان کنید تا دیگران به راحتی متوجه صحبت هایتان شوند.
  • با استفاده از مثال میتوانید میزان علاقه و توجه جمع را بالا ببرید.
  • قبل از شروع کردن کنفرانس خود با مخاطبان و افرادی که در جلسه حضور دارند ارتباط برقرار کنید، از انگیزه ی آنها از حضورشان در این جلسه بپرسید این کار باعث می شود رابطه ی شما و مخاطبان صمیمی تر شود. 
  • بلند و رسا صحبت کنید تا تمام افرادی ک در جلسه حضور دارند صدای شما را بشنوند. 
  • فقط شما سخنرانی نکنید با پرسیدن سوالات متعدد از مخاطبان سعی کنید رابطه ی دوجانبه ای برقرار کنید. اگر از همان ابتدای مصاحبه این سوالات را مطرح کنید این حس را به مخاطبان میدهید که شما متکلم وحده نیستید. این نوع ارتباط برقرار کردن باعث می شود که شما ارامتر شوید و از استرستان کم شود. 

ویژگی های یک سخنران خوب

  1. داشتن ظاهری آراسته
  2. متانت و ادب 
  3. حافظه ی قوی
  4. داشتن روحیه ی انتقاد پذیری 
  5. پرهیز از تیک کلامی و حتی حرکتی 
  6. مسلط به قواعد دستور زبان
در نهایت این را در نظر داشته باشید که حتی اگر سخنرانی شما به بدترین صورت هم اتفاق بیفتد هیچ مشکلی پیش نمی آید و کسی شما را مورد باز خواست یا تمسخر قرار نمیدهد.


مشاوره خانواده - مشاوره تلفنی خانواده - رایکو - بیماری وسواس چیست؟ راه های درمان وسواس فکری و عملی - بیماری اوتیسم چیست؟ علائم بیماری اوتیسم و روش های درمان آن در کودکان - سوالات مشاوره قبل از ازدواج - انواع ترس در کودکان و علائم و راه کارهای درمان آن - عوامل موثر پرخاشگری و راهکارهای کنترل آن - آسیب و پیامدهای استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و اینترنت - دلایل بروز لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان و درمان آن - تکنیک های یادگیری زبان بدن - اختلال دو قطبی چیست ؟ - افسردگی پس از زایمان - قانون جذب عشق چیست؟ - تک فرزندی، مزایا و معایب آن - راهکارهای تقویت امید به زندگی - طلاق عاطفی چیست؟ - روش های موثر برای غلبه بر استرس سخنرانی

  • ۹۷/۰۷/۰۵
  • علی محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی