مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

  • ۰
  • ۰
افسردگی پس از زایمان
افسردگی پس از زایمان

چندی از زایمان می گذرد و ذهن شما پر است از تفکرات ناراحت کننده، نگرانی شدید از اینکه نوزاد خود را از دست بدهید یا نوزادتان به خودش آسیب برساند. استرس شدید دارید از اینکه کسی می خواهد نوزادتان را از شما جدا کند، نگرانی و اضطراب زیاد از اینکه اتفاقی برای نوزادتان بیفتد و مریض شود شما را به اوج ناراحتی و عصبانیت رسانده است و … برای رهایی از این تفکرات می توانید به پزشک مراجعه کنید در غیر این صورت این افکار می تواند شما را دچار افسردگی پس از زایمان کند. افسردگی پس از زایمان یا غم پس از زایمان یک نوع اختلال خلقی است پس از مدتی در مادرانی که نوزاد تازه به دنیا آوردند اتفاق می افتد که ممکن است علائم خفیفی داشته باشد مانند بی خوابی که قابل درمان است یا علائم شدید، که باید برای درمان آنها هر چه سرع تر اقدام کنید.

آیا دلیل افسردگی من می تواند تولد نوزاد نو رسیده ام باشد ؟

یکی از انواع افسردگی، افسردگی پس از زایمان در مادرانی است که تازه صاحب نوزاد شدند. اما از کجا می توانیم تشخیص دهیم که این افسردگی به دلیل زایمان است؟ باید بدانید که اگر در دوران مجردی یا قبل از ازدواج افسرده بودید احتمال دچار شدن به افسردگی پس از زایمان در شما بیشتر است. علائم افسردگی پس از زایمان همانند افسردگی طبیعی است با این تفاوت که افسردگی پس از زایمان به دلیل تغییراتی است که در بدن مادر رخ می دهد اما افسردگی طبیعی به دلیل شرایط زندگی و فشاری است که فرد تحمل می کند. البته این نوع افسردگی طبیعی است و اکثر مادران دچار این اختلال خلقی می شوند اما نگران نباشید زیرا قابل درمان است.

افسردگی پس از زایمان

علت افسردگی پس از زایمان

قبل از زایمان میزان هورمون های استروژن و پروژسترون مادر به سرعت افزایش می یابد اما پس از زایمان بلافاصله تعداد این هورمون ها کاهش می یابد. به دلیل این تغییرات شیمیایی که در بدن مادر اتفاق می افتد ممکن است فرد دچار اختلال خلقی و افسردگی شود. همچنین تغییرات اجتماعی و روانی نیز می تواند عامل این افسردگی باشد. همچنین ممکن است علت جسمی برای افسردگی شما وجود داشته باشد، مانند بیماری کم کاری تیروئید که به راحتی قابل درمان است.

علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان

افسردگی

مادران در زمان های خاصی از روز مانند صبح یا غروب بض می کنند و حس نارضایتی از همه چیز دارند.

بی خوابی 

کودک نو رسیده شب ها نمی خوابد و مادر نیز برای مراقبت از او بیدار می ماند. اما گاهی اوقات با اینکه تمایل به خواب دارید اما نگرانی مانع از خواب شما می شود. حتی ممکن است از بی خوابی شدید روی کانافه به خواب روید.

تغییر اشتها

تغییر اشتها پس از زایمان، در مادران مختلف متفاوت است. ممکن است مادری بیشتر غذا بخورد زیرا با غذا خوردن به آرامش می رسد اما پس از خوردن مقدار زیادی غذا دچار افسرگی شود زیرا تصور می کند که چاق شده است. برخی مادران ممکن است تمایلشان به خوردن غذا کاهش یابد و فراموش کنند که باید غذا بخورتد.

اضطراب

همه ی مادران در هنگام تولد نگران سلامتی فرزندشان هستند. زمانی که نوزاد مریض شود، بیش از حد گریه کند و شما نتوانید آرامش کنید، یا نوزاد وزن مناسب ندارد و یا به طور مشکوکی آرام باشد و به اندازه ی سایر نوزادان گریه نکند؛ باعث می شود مادر نگرانی و اضطراب بیش از حد داشته باشد که منجر به افسردگی شود.

نا امیدی و درماندگی

  • اوضاع بدی وجود دارد که بهتر نخواهد شد.
  • زندگی ارزش زیستن ندارد.
  • خانواده بدون من زندگی بهتری خواهند داشت.
  • من باعث ناراحتی دیگران می شوم.
  • وقتی این افکار در ذهن شما به طور مداوم باشد، احساس ناامیدی و درماندگی در خود خواهید داشت.

عدم تمایل به رابطه جنسی

ممکن است تمایلی به دیدن دیگران یا همسرتان نداشته باشید البته دلایل مختلفی برای تمایل نداشتن به برقراری رابطه جنسی نداشته باشید. افسردگی پس از زایمان ممکن است

افسردگی پس از زایمان

خستگی 

همه ی مادران پس از زایمان خسته می شوند احساس خستگی زیاد ممکن است آنها را از پا در بیاورد.

زود رنجی

ممکن است خیلی سریع و با یک حرکت ساده عصبی و ناراحت شوید.

افکار خودکشی

اگر انگیزه آسیب رساندن به خود را دارید باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

از بین هر ۱۰۰ مادری که به تازگی صاحب نوزاد شده اند ۱۰ تا ۱۵ مادر مبتلا به افسردگی پس از زایمان می شوند.

عوامل موثر در افسردگی پس از زایمان

  • مادری که تمایل به مشاوره خانواده مادر شدن نداشته باشد بیشتر از سایر مادران احتمال دارد دچار افسردگی پس از زایمان شود.
  • تنها بودن مادر در زمان بارداری و پس از زایمان؛ تنهایی می تواند افکاری مانند: من تنها هستم، هیچ کس راندارم و فرزندم نیز تنها خواهد ماند را در ذهن مادر بیاورد و در نهایت دچار افسردگی پس از زایمان شود.
  • کم سن و جوان تر بودن مادر در هنگام بارداری ؛ هر چه مادر سن کمتری داشته باشد بیشتر در معرض افسردگی قرار خواهد گرفت.
  • سابقه افسردگی قبل از زایمان و دوران مجردی مادر هم می تواند در افسردگی پس از زایمان تاثیر بگذارد.
  • تعداد فرزاندان مادر نیز مهم است، هر چه تعداد فرزندان بیشتر باشد مادر بیشتر احتمال دارد دچار افسردگی شود.
  • تعارض و مسائلی که در خانواده وجود دارد هر چه بیشتر باشد، مادر ناراحتی و نگرانی بیشتری خواهد داشت.
  • پیوند نامناسب بین والد و کودک می توانـد شـخص را بـا افسردگی و اختلالهای اضطرابی آسیب پـذیر کنـد.

درمان افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان می تواند خفیف باشد که با حمایت های خانواده و دوستان شما قابل درمان است اما اگر میزان افسردگی بالا باشد به مراقبت بیشتر و کمک پزشک نیاز دارید. اگر میزان افسردگی شما بسیار شدید باشد به خدمات بهداشت روانی نیاز خواهید داشت.

معمولا از پرسشنامه افسردگی پـس از زایمـان ادینبـورگ برای شناسایی زنان با افسردگی پس از زایمـان استفاده می شود.

منبع : افسردگی پس از زایمان

مشاوره خانواده - مشاوره تلفنی خانواده - رایکوبیماری وسواس چیست؟ راه های درمان وسواس فکری و عملی - بیماری اوتیسم چیست؟ علائم بیماری اوتیسم و روش های درمان آن در کودکان - سوالات مشاوره قبل از ازدواج - انواع ترس در کودکان و علائم و راه کارهای درمان آن - عوامل موثر پرخاشگری و راهکارهای کنترل آن - آسیب و پیامدهای استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و اینترنت - دلایل بروز لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان و درمان آن - تکنیک های یادگیری زبان بدن - اختلال دو قطبی چیست ؟ - افسردگی پس از زایمان - افسردگی پس از زایمان

  • ۹۷/۰۶/۳۱
  • علی محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی