مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

  • ۰
  • ۰
دلایل بروز لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان و درمان آن
دلایل بروز لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان و درمان آن

شاید در اطراف خود در بین آشنایان و یا خانواده خود کسی را داشته باشید که بعد از یک حادثه ترسناک دچار لکنت زبان ناگهانی شده است، نمی توان گفت که لکنت زبان فقط در کودکان در سنین پایین وجود دارد بلکه ممکن است حتی در بزرگسالان هم اتفاق بیفتد. ممکن است اختلال لکنت زبان هفته ها، ماه ها و یا سال ها در فرد بماند. بسیاری از خانواده ها از لکنت زبان ناگهانی که در فرزندشان رخ می دهند نگران می شوند اما بسیاری از این لکنت زبان ها بدون مراجعه به متخصص و روانشناس به مرور زمان بهبود پیدا می کند و جای نگرانی ندارد. گاها ممکن است لکنت زبان برای همیشه در فرد بماند و در روند مدرسه رفتن و یا حتی محیط کار فرد مشکل ایجاد کند.در ادامه ی مطلب ما سعی میکنیم درباره ی این که لکنت زبان چیست و چه عواملی باعث تشدید آن می شود و حتی راهکارهای درمان لکنت زبان بیشتر توضیح دهیم تا اگر در اطرافیان و خانواده خود کسی را دارید که دچار اختلال لکنت زبان است راهکارهای درمان آن را بدانید و بکار ببرید و چنان چه بعد از خواندن مطالب زیل سوالی برایتان پیش آمد می توانید با مشاوران تلفنی مرکز مشاوره رایکو تماس حاصل فرمایید تا مشاوران ما راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار بدهند. 

لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان به معنی اختلال در روش معمولی سخن گفتن هر کس است. شخصی که دچار لکنت زبان است مانند بقیه مردم نمی تواند صریح صحبت کند. لکنت زبان در برخی افراد به این صورت می باشد که چند حرف اول کلمه را می کشند برای مثال بااا…بااا…بااا…(بابا) در این صورت مخاطب کلمه را به طور کامل نمی شنود بلکه بصورت اصوات تکرار شده می شنود. شکل دیگر لکنت زبان به این صورت می باشد که فرد بعضی از حروف و اصوات را نمی تواند ادا کند که در این صورت هم شکل نهایی کلمات بصورت منقطع و غیر طبیعی می باشد. در واقع لکنت به معنی کشش، تکرار و قفل شدن غیر عادی کلمات یا بخشی از کلمه که فرد می خواهد آن را بیان کند. مشاوره خانواده.رایکو

آیا لکنت زبان سن خاصی دارد؟

نمی توان گفت که لکنت زبان در یک سن خاصی اتفاق می افتد اما در بین کودکانی که در حالت جمله سازی و یادگیری هستند رایج تر است. می توان گفت که لکنت زبان بطور کلی در دوران خردسالی آغاز می شود و معمولا از سنین ۲ تا ۴ سالگی شروع می شود.در سنین ۶ تا ۷ سالگی که مصادف با زمان مدرسه رفتن و آغاز مدرسه است می تواند این دوره زمان مناسبی برای بروز لکنت زبان در افرادی که مستعد چنین اختلالی هستند باشد.گاهی دردوران بلوغ افرادی که قبلا به هر دلیلی لکنت زبان داشته اند مجددا دچار لکنت زبان می شوند. و شرایط بلوغ نیز می تواند در تشدید و یا تغییر شکل لکنت زبان موثر باشد. 

طبق تحقیقات انجام شده نسبت لکنت زبان در دختران و پسران به نسبت ۷۰ درصد برای پسران و ۳۰ درصد برای دختران ذکر شده است. 

با کسانی که دچار اختلال لکنت زبان هستند چگونه صحبت کنیم؟

به هیچ وجه نباید وسط حرف زدن و صحبت های کسی که لکنت زبان دارد بپرید.

هیچ گاه سعی نکنید که جملاتش را تکمیل کنید.

از گفتن جملاتی از قبیل سریعتر بگو و یا آرام تر حرف بزن خودداری کنید. 

تند و سریع با او صحبت نکنید این کار باعث آشفته شدن و گیج شدن وی می شود سعی کنید به آرامی و شمرده شمرده با او صحبت کنید. 

راه کارهای درمان لکنت زبان کودکان

روش های روان درمانی :این روش در کودکان موثر نمی باشد ولی می تواند در افرادی که دچار کشمکش ها واختلالات روانی عصبی هستند به کار برود. 

روش درمانی مستقیم:در این روش والدین به یک متخصص مراجعه می کنند. والدین باید نسبت به لکنت زبان کودکشان واکنش حمایت گونه و غیر قابل قضاوت گر داشته باشند. لکنت زبان اگر درمان نشود می تواند باعث تشویش، اضطراب و عدم اعتماد به نفس کودک در صحبت کردن در مدرسه و همسالان خود باشد. در کودکانی که به مدرسه می روند استفاده از روش درمانی مستقیم می تواند به موارد زیر کمک کند:

کمک به کودک در جهت آشنا شدن با مشکل و اختلال خود

افزایش اعتماد به نفس کودک و تشویق کردن او به صحبت کردن در جمع و تقویت نگرش مثبتش

از بین بردن احساس شرم و ترس در کودک 

دلایل بروز لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان و درمان آن

روش درمانی غیر مستقیم:

در کودکان زیر ۵ سال روش درمانی غیر مستقیم مفید است ولی چنان چه والدین متوجه این موضوع شوند ک لکنت زبان کودکشان روز به روز بیشتر می شود باید از درمان مستقیم استفاده کنند . در درمان غیر مسقیم بیشتر سعی می شود به مفاهیمی پرداخته شود که کودک میل به گفتن آنها دارد ولی قادر به ادای درست کلمات نیست .

روش مکمل و یا دوجانبه:این روش بیشتر در کودکان ۳ تا ۷ ساله استفاده می شود و به بازپروری و پرورش جنبه های دو گانه فکری و زبانی اهمیت می دهد. به این صورت که به کودک می آموزند که افکار خود را روشن در یابند و فقط افکاری که واضح و روشن است را به زبان بیاورند. 

راهکار های درمان لکنت زبان بزرگسالان

در هنگام صحبت کردن تمامی حواس خودتان را صرف لکنت زبان خود نکنید و سعی کنید روی موضوعی که میخواهید انتقال دهید تمرکز کنید.

نباید سعی کنید که لکنت خود را از دیگران مخفی نگه دارید چرا که اگر طرف مقابلتان متوجه این موضوع باشد راحت تر آن را می پذیرد.

سعی کنید در هنگام صحبت کردن آرامش داشته باشید و با مخاطب خود ارتباط چشمی برقرار کنید.

باید باور داشته باشید که لکنت زبان یه مشکل غیر قابل درمان نیست پس باید آن را بپذیرید و برای درمان و رفع آن اقدام کنید.

به غیر از مواردی که در بالا گفته شد روش های دیگری برای درمان لکنت زبان به ویژه در بزرگسالان وجود دارد از جمله درمان با استفاده از ابزارهای واکنشی و درمان های روانشناسی در درمان روانشناسی از طریق روش رفتاری – شناختی و در استفاده از ابزار های واکنشی با استفاده از ابزارهایی کلام فرد را بازپخش می کنند تا متوجه نقض هایش شود. این ابزارها مانند سمعک در اطراف و یا داخل گوش قرار می گیرد.

منبع : دلایل بروز لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان و درمان آن

بیماری وسواس چیست؟ راه های درمان وسواس فکری و عملی - بیماری اوتیسم چیست؟ علائم بیماری اوتیسم و روش های درمان آن در کودکان - سوالات مشاوره قبل از ازدواج - انواع ترس در کودکان و علائم و راه کارهای درمان آن - عوامل موثر پرخاشگری و راهکارهای کنترل آن - آسیب و پیامدهای استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و اینترنت - دلایل بروز لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان و درمان آن

  • ۹۷/۰۶/۲۶
  • علی محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی